Австралийският регулатор на поверителността заведе дело срещу Facebook, обвинявайки медийния гигант в неправомерно споделяне на личните данни на над 300 000 потребителя с консултантската агенция Cambridge Analytica, съобщи Reuters.
В делото, регистрирано във Федералния съд на Австралия, австралийският комисар по информационните въпроси обвинява Facebook в нарушаване на Закона за поверителност на личните данни. Компанията е предоставила информация относно политическия профил на 311 217 потребители, която е събрана на сайта на Facebook с инструмента за онлайн проучвания This Is Your Digital Life.
“Предвид начина, по който е изградена платформата на Facebook, потребителите не са били способни да вземат информирано решение относно начина, по който да бъдат използвани личните им данни”, коментира австралийският комисар в изявление пред медиите.
Делото цели обезщетение, като всеки отделен случай може да доведе до максимална глоба от 1,7 милиона австралийски долара, което се равнява на 1,1 милиона щатски долара. Максималната сума на обезщетението би се равнявала на 529 милиарда австралийски долара, в случай че съдът отсъди максималната глоба за всеки от 311 127 случая.
Говорител на Facebook коментира, че през последните две години компанията активно съдейства на австралийския регулатор на поверителността за изясняването на случая.
“След проведени разговори с международните регулатори въведохме драстични промени в платформите си, за да ограничим информацията, която става достъпна на независимите разработчици на приложения. Също така въведохме нови протоколи за управление на масивите данни и създадохме сред най-добрите в индустрията модули за контрол на поверителността, който да помогне на потребителите да защитят по-добре личната си информация”, коментира говорителката на Facebook.
“Не можем да правим повече изявления, тъй като делото вече се намира във Федералния съд”, добави още тя.
Онлайн въпросници
Федерална комисия по търговия на САЩ глоби Facebook миналия юли с рекордните 5 милиарда щатски долара за онлайн анкета, проведена със същия маркетингов инструмент през периода 2014 и 2015.
Въпросното дело обвини Facebook в неправомерно споделяне на лична информация, принадлежаща на 87 милиона потребители от цял свят, посредством инструмента за проучвания на вече фалиралата великобританска компания Cambridge Analytica. Сред клиентите на агенцията е и американският президент Доналд Тръмп, който спечели президентските избори през 2016.
В месеците след избирането на Тръмп, Cambridge Analytica е регистрирала ново дружество в Австралия, но така и не сключила сделка с австралийска политическа партия.
Австралийският комисар по информационните въпроси твърди в делото, че социалната мрежа не е била напълно на ясно точно каква информация е споделяла с Cambridge Analytica чрез програмата за проучвания ‘This Is Your Digital Life’. Същевременно компанията не е съумяла да предприеме нужните стъпки за опазване личните данни на потребителите си.
“Вследствие на това личната информация на австралийските граждани е била изложена на риска от оповестяване, монетизация и използване за политически цели”, се твърди в обвинителния акт.
“Тези действия са довели до сериозни и/или повтарящи се злоупотреби с личните данни на засегнатите австралийски граждани”, добавя още той.
Превод: Ивайло Йотов