Австралийският регулаторен орган по конкуренцията предупреди, че планираните закони, които правят страната първата в света, която принуждава Google и Facebook да плащат за новинарски материали, вероятно са само началото на по-голямо регулиране на цифровите платформи, пише “Агенция Ройтерс”.
Австралийското правителство обяви законодателство миналия месец след разследване, според което технологичните гиганти притежават твърде много пазарна мощ в медийната индустрия, което според него представлява потенциална заплаха за добре функциониращата демокрация.
Съгласно кодекса, Google и Facebook ще бъдат обект на задължителен ценови арбитраж, ако не може да се постигне търговско споразумение за плащане за австралийски медии. В интервю за “Ройтерс” председателят на Австралийската комисия за конкуренция и потребителите (ACCC) Род Симс заяви:
“Този код за договаряне е пътуване, ако виждаме пазарна сила другаде, можем да ги добавим към кодекса.”
Дигиталните платформи са изправени пред глоби до 10 милиона австралийски долара (7,7 милиона долара), ако не спазват решението. В основата на планираната австралийска регулация е “двупосочен обмен на стойност”, който да се използва от арбитър за вземане на обвързващо решение. Това изисква Facebook и Google да вземат предвид стойността, която получават от използването на австралийско медийно съдържание. Той също така изисква местните медийни компании да вземат предвид стойността, която получават от потребителите на Facebook и Google, гледащи тяхното съдържание.
Някои австралийски медийни организации са недоволни от двупосочния аспект на кода и критиците отбелязват, че други играчи като Instagram на Facebook и YouTube на Google не са част от законодателството.
Междувременно Google обяви кода за неработещ, позовавайки се по-специално на изискване да предоставят на издателите двуседмично предизвестие за определени промени в алгоритмите и вътрешната практика. Симс заяви, че регулаторният кодекс е най-добрият подход за осигуряване на равни условия, отбелязвайки, че законите за конкуренция по целия свят не са успели да спрат Facebook и Google да придобият значителна пазарна мощ. В интервю на 21 декември, което беше излъчено на събитието във вторник, Симс заяви:
“Да видим как ще стане. Няма смисъл да се опитваме да оптимизираме сега.”
Австралийският закон, който има широка политическа подкрепа и се очаква да бъде гласуван в парламента в началото на тази година, беше формулиран след запитване на ACCC, при което за всеки 100 австралийски долара за онлайн рекламни разходи 53 долара отиват за Google, 28 за Facebook и 19 за информационно обслужване на други медийни компании.
ACCC се фокусира все повече върху бързо нарастващата пазарна мощ на Google и Facebook. Има две отворени запитвания за рекламни технологии и магазини за мобилни приложения, като отчетите трябва да бъдат съответно през януари и март.
Симс, който изрази загриженост относно прекомерното ценообразуване и самопреференцирането от магазините за приложения, заяви, че докладите ще покажат състоянието и добави, че регулаторът ще продължи да се фокусира върху проблемите с данните през 2021 г. Симс е категоричен:
“Надявам се, че не само Австралия, но и компаниите в чужбина ще се възползват от това, което открием.”