„Пред Равнец има два пътя на развитие. Единият лесен начин е свободните площи извън пистите да се дадат на един инвеститор, който да разположи фотоволтаици на терена вместо фабрики и логистични бази, от което Бургас ще загуби няколко хиляди работни места и приходите ще отиват в джоба на един инвеститор, вместо на хиляди семейства.
Или другият вариант е всички да запретнем ръкави и да изберем трудния, но и глобален за икономиката на региона вариант: Равнец да се развие като голям индустриален парк със свободна икономическа зона, където на свободните терени около летището да бъдат изградени много логистични и производствени бази с потенциал за 8000 работни места, вместо на тяхно място да се разполагат фотоволтаици.“
Това заяви Константин Бачийски по повод третия пореден опит Община Бургас и общинските съветници от мнозинството да унищожат проекта в Равнец и огромните възможности, които може да осигури за хората региона.
„Сега искате да разположите на терен от 831 дка пак соларни панели и нови инсталации за зелен водород и размахвате прогноза, че това ще доведе до разкриването на 200 работни места“, обърна се той към общинските съветници.
Бачийски припомни, че за последните пет години, откакто Общината стопанисва бившата военна авиобаза, е направила три опита да унищожи безвъзвратно проекта, без да отчита хилядите ползи от него за гражданите, като мащабни инвестиции и работни места.
„През 2019 г. искаха да отредят пистите за озеленяване и спорт. Твърдяха, че това е най-доброто. За два дни с над 3000 бургазлии, чрез подписка успяхме да спрем това абсурдно решение. През 2022 г. щяха да го дадат на датска компания, да разположи около самите писти соларни панели и инсталации за зелен водород и всичко това „опаковано“ в разкриването на 40 работни места… Тогава имаше хора в тази зала, които казваха, че тази сделка е най-добрата за Бургас. Твърдяха, че е сделката на века. Нищо, че летището и зоната за производство около него щеше да бъде унищожено от соларни панели и инсталации около пистите.
Сега искат да разположат на терен от 831 дка пак соларни панели и нови инсталации за зелен водород. Обещават минимум 200 нови работни места, унищожавайки проект за 8000 работни места и хиляди потенциални възможности.“
Бачийски е автор на проекта за развитие на пълния потенциал на бившата авиобаза като голям индустриален парк със свободна икономическа зона със собствено летище и терминали за обслужване на карго товари. А през годините е представял тази възможност на най-големите икономически форуми в света.
Той попита бившите си колеги от Общински съвет-Бургас дали са наясно с това колко работни места ще унищожат и какви ползи за гражданите ще генерират соларните панели, освен работа като миячи на стъкла? По думите му не е нужно да си визионер, за да прозреш, че самолетните писти и производствените терените около тях представляват ценен актив само тогава, когато са едно цяло, а допускането на фотоволтаици ще попречи на инвестициите в производства и на икономиката на града.
Според него голям инвеститор не би избрал летище без писти или индустриална зона с летище без прилежащи терени за индустриални производства. И още веднъж припомни, че мястото на производствените и логистични халета е в близост до пистите.
„Учудвам се на липсата на далновидност на някой от хората, които са избрани да защитават интересите и развитието на Бургас. Соларни панели и инсталации за производство на зелен водород могат да се разположат навсякъде, летище с две писти има само в Равнец. През последната година и половина лично аз се опитвам да направя така, че да се осигурят нужните транспортни връзки до него, така че да бъде привлекателно за големи инвестиции, които ще добавят стойност за бургаската икономика. Подготвих документацията за лицензирането му като международно летище с лични средства. А Общината дори 160 000 лв. за една ограда не пожела да отдели. Ако го бяха направили, вероятно днес щяхме да говорим за международното летище Равнец“
Той предложи на общинска администрация да даде възможност на новия инвеститор да разположи своите соларните панели върху общинските терени от 2000 дка край складовата база „Деспред“ или на стария военен полигон до Банево. Там има и слънце и вода, а така или иначе тези терени пустеят.
Той допълни, че проектът за индустриална зона със собствено летище има огромен потенциал за икономиката на цяла Югоизточна България, за големи инвестиции и хиляди нови работни места и поради тази причина ще продължи да се бори за неговото опазване и реализиране.