На 8 и 9 ноември България отново ще е домакин на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие /ОИСР/ в рамките на национална конференция “Умения за иновации в бъдещето”.
След като по-рано тази година, през месец април ОИСР огласи своя доклад “Социални и емоционални умения за по-добър живот”, касаещ проведеното през 2023 г. изследване на социално-емоционалните умения сред 15-годишни ученици за пръв път от България, предстои да чуем и втората част на доклада с данни за българските ученици. Тя ще бъде представена от д-р Ноеми Ле Дон, ОИСР, старши проектен мениджър социално и емоционално развитие.
Взаимоотношенията между ученици и учители, ролята на сигурната училищна среда и чувството за принадлежност на учениците и как трябва да се преподава СЕО в училище са едни от важните теми, на които изследването обръща внимание. С особен акцент какви вреди нанася училищния тормоз върху емоционалното и академично развитие на учениците ще бъдат представени данните в тази област, както и имат ли готовност учителите да посрещнат необходимостта от социално-емоционално образование и да го направят силен инструмент в образователните си подходи.
Втората част на доклада хвърля светлина върху ключовите резултати от три области, свързани с осигуряването на социално-емоционално образование /СЕО/ на учениците в България:
Ученици: учениците с по-добри социално-емоционални умения са по-щастливи и по-здрави, както и по-успешни в академичен план. Относно положителни емоции, българските ученици са над средните нива за другите държави, но 22% са изпитвали гняв през повече от половината от времето (средно 15 % за другите държави).
Училищен климат: В България близо ¼ от учениците съобщават, че са били както жертва, така и извършител на тормоз ежемесечно. Училищните ръководители често не осъзнават сериозността на проблема, особено в места с високи нива на тормоз.
Учители: В България 96 % от учителите на 15-годишните ученици съобщават, че се чувстват напълно неспособни да разбират чувствата и емоциите на учениците, а 95 % от учителите се чувстват по този начин по отношение на подпомагането на учениците да развиват социално-емоционалните си умения.
Резултатите разкриват проблематика, но в същото време дават и насоки за възможни решения. Какви са те и имаме ли ги вече в България, ще стане ясно на предстоящата национална конференция “Умения за иновации в бъдещето”, организирана от Център за творческо обучение в партньорство с фондация “Лъчезар Цоцорков” под егидата на Министерството на образованието и науката и с домакинството на Столичната община.
Двата конферентни дни ще съберат над 500 участника, 90 лектора и панелисти: директори, учители, представители на институции, неправителствени организации, образователни и технологични експерти.
Събитието ще се проведе на 8 и 9 ноември 2024г, гр. София, Интер експо център
Конференцията ще предложи възможности за интервюта с ключови експерти и лидери, които ще споделят своя опит и визия за иновациите в образованието.