Български екип слуша жуженето на пчелите в австралийски кошер, което звучи странно. Той успява да убеди пчеларя от другия край на света да отвори кошера, въпреки че е зима и е опасно. По този начин успяват да спасят семейството от болестта „американски гнилец“, която е широко разпространена и унищожителна. Също така съумяват да предотвратят разнасянето ѝ в Австралия, където досега случаите не са толкова много и пчеларите са задължени да избиват заразените семейства, за да предпазят всички останали.
Това е реална история. Разказа я Сергей Петров – основателят на стартиращата компания Pollenity на семинара „Единния цифров пазар – предизвикателства и постижения“ в Брюксел тази седмица. През 2016 г. Pollenity получи финансиране от ЕС в размер на 210 хил. евро, за да развие „умно“ оборудване за кошери, което да следи състоянието на пчелите и да информира за аномалии хората, които се грижат за тях.
През последните години населението на Земята се е удвоило, но броят на пчелните семейства е нараснал само с 30 на сто. От тях зависи наличието на 70% от храната на хората, посочи Петров.
В САЩ опрашването чрез пчели вече е платена услуга – градинарите викат пчелари от различни щати, за да се грижат за посевите им. Но това не решава проблема, напротив – пчелите умират от местенето и всяка година американските пчелари губят между 33% и 45% от тях. Решението на българската компания е да създаде базирано на сензори устройство, което се поставя в кошера и събира информация за влажността и температурата, а освен това слуша жуженето, което показва моментното им състояние.
„За съжаление, ние осъзнаваме, че технологията е прекалено скъпа за българския пазар, което е и причината да имаме, мисля, около пет клиента в България само. Повечето от тях са в Щатите“, каза Петров пред „Дневник“.
„В България има над 18 хил. регистрирани пчелари и се казва, че има около 33 хил. общо (с нерегистрираните, бел. ред.) Това е доста за малък регион като България.Ние имаме традиции в пчеларството, което е страхотно. Всеки познава пчелар или има пчелар в семейството си. Моята лична мисия е и след десет години да е така“, заяви Петров.
„Едно от нещата, които искаме да изпълним в най-скоро време, е да има субсидия за тази технология. Ние сме технологично ограничени да свалим цената прекомерно и това, разбира се, изисква време“, коментира Петров.
Но според него още преди компанията да успее да направи продуктите си по-евтини, пчеларите биха могли да разчитат на европейско финансиране за тях.