Българските четвъртокласници показаха много добри умения по четене, като се наредиха над средното ниво за света. Техният резултат ги поставя пред страни като Дания, Швеция и Чехия, както и на едно ниво с Австралия. Това съобщиха от Министерството на образование и науката /МОН/, цитирайки резултатите от Международното изследване на уменията за четене PIRLS 2021.
Изследването се провежда на всеки пет години от 2001 година. В България са проучени 4043 четвъртокласници от 151 училища в страната, както и техните 212 учители и родителите на 4037 от тях. PIRLS измерва техните способности да разбират съдържанието на различни текстове като използват набор от познавателни процеси.
Проучването се фокусира върху двете основни цели при четенето на учениците в и извън училище: четене с разбиране на художествени текстове и извличане и използване на информация от научно-популярни текстове.
Средният резултат по четене на българските четвъртокласници е 540 точки, който е доста над средния за страните. Най-добре се представят учениците от Сингапур (587 т.), Хонконг (САР) (573 т.), Русия (567 т.), Англия (558 т.), Финландия (549 т.) и Полша (549 т.). Резултатът на България показва, че въпреки различното числово изражение (в брой точки), няма статистически значима разлика в постиженията по четене на българските четвъртокласници и тези от Швеция (544 т.), Австралия (540 т.), Чехия (540 т.), Дания (539 т.), Норвегия (539 т.), Италия (537 т.) и др.
PIRLS използва международни сравнителни равнища на способностите като разделя способностите на учениците спрямо четири точки от скалата на постиженията, наречени международни сравнителни равнища на способностите: напреднало равнище (625 точки); високо равнище (550 точки); средно равнище (475 точки); ниско равнище (400 точки). Напредналото равнище включва компетентности, които не са обхванати или са слабо обхванати от учебното съдържание до и за съответния клас и се очаква само малка част от учениците да го достигнат. Високото равнище (550 точки) е това, което повечето ученици би трябвало да са достигнали, а ниското (400 точки) е това, което всички ученици би трябвало да са достигнали.
Според данните през 2021 г. българските четвъртокласници се справят по-добре с текстовете с литературна цел, отколкото на тези с информативна цел. Почти половината от българските четвъртокласници достигат високото равнище на способностите по четене, а 16 % имат способности над напредналото равнище. За сравнение средно за страните напредналото равнище на способностите се достига от едва 7% от учениците.