През четирите месеца, откакто Джо Байдън спечели ефективно демократичната президентска номинация, той се съсредоточи върху консолидирането на разминаващите се и често воюващи вътрешни фракции на партията, пише “Aljazeera”. Тъй като крайната права от кампанията наближава, той насочва погледа си към друга, по-неуловима част, а именно републиканците, недоволни от президента Доналд Тръмп.
…
Първата цел на Байдън? Бившият губернатор на Охайо Джон Касич, републиканец и често пъти критик на Тръмп, който се очаква да говори на Демократичната национална конвенция от името на Байдън следващия месец. Касич, който се кандидатира за републиканската номинация за президент през 2016 г., е сред шепа високопоставени републиканци, които вероятно ще станат по-активни в подкрепата на Байдън по време на кампанията.
Междувременно Тръмп не прави почти нищо, за да разшири подкрепата за себе си извън своите най-лоялни привърженици. Някои републикански оперативни лица смятат, че предградията са изгубени, докато контингент от високопоставени републиканци открито поставя под въпрос посланието на президента за преизбиране. Като признание за нарастващите предизвикателства, Тръмп назначи нов мениджър на кампанията си миналата седмица.
В решаващи битки в щати като Флорида, някои демократи са обезпокоени, че сегашното положение на Байдън може да бъде знаково като “гербова марка” за кампанията му. Някои проучвания сочат, че силата на Байдън идва повече от недоволството на избирателите от Тръмп, отколкото от вълнението по самия него като кандидат. А причината за това са редовни гафове, дълги срещи във Вашингтон, а последните опити да се умилостивят прогресистите го оставят в по-трудна позиция, отколкото някои демократи биха искали да вярват.
Комисарят по земеделие на Флорида Ники Фрид, единственият демократ, избран за държавна служба там, похвали посланието на Байдън и заяви, че може да се хареса на избирателите на селски и средни класове. Но тя каза, че “е твърде рано”, за да предскаже победа.
“С наближаването на вота анкетите ще се стеснят”, каза Фрид.
Това се случи през 2016 г., когато Тръмп спечели изборите, след като в продължение на месеци задържа Хилари Клинтън в урните. Нежеланието на демократите да се наслаждават на настоящия момент отразява жилото на тази загуба, заяждащите уязвимости на Байдън и планината на Тръмп от паричните средства.
Кампанията на Тръмп е запазила рекламно време за 146 милиона долара, водена от инвестиция в размер на 36,3 милиона долара само във Флорида, сочат данни, събрани от Advertising Analytics. Това е повече от два пъти, отколкото в следващия по ред щат Охайо, където Тръмп е резервирал 18,4 милиона долара за такава цел. Досега Байдън не е резервирал никаква реклама за последните месеци на кампанията си, въпреки че през това време е натрупал богатство, което ще му позволи да се състезава, дори ако не може да се съревновава с Тръмп долар за долар.
Докато конкретните реклами все още не са финализирани, екипът на Тръмп сигнализира, че се готви да засили атаките срещу рекордите и умствената компетентност на Байдън, чиято цел е да “предефинира” политиката през целия живот и да изплаши ориентировъчните привърженици. В основата на стратегията е рисковано предположение, че коронавирусът и свързаното с него икономическо опустошение ще се подобрят преди да започне гласуването.
“Много хора познават Джо Байдън. Те не знаят за записа на Джо Байдън. В момента той е това празно платно”, заяви Ник Трейнър, директор на делегатите и партийната организация на кампанията на Тръмп. И добави: “Докато (избирателите бел. ред.) получават все повече и повече информация за това, което е направил Джо Байдън и какво ще прави, аз съм все по-уверен.”
Републиканците, работещи в конгресни надпревари в няколко щата от надпреварата, смятат, че предградията на нацията, където по-високообразованите бели избиратели традиционно са облагодетелствали Републиканската партия, са почти напълно загубени за Тръмп. Тези гласоподаватели, предупреждават те, са по-интензивно против преизбирането на Тръмп, отколкото бяха по време на междинните избори през 2018 г., когато крайградски обрат позволи на демократите да вземат мнозинство в Камарата на представителите на САЩ.
Преместването в крайградската зона е емблематично за потенциала на Байдън да разшири демократичната коалиция, за да включва повече жени, възрастни хора и умерени републиканци, които може би неохотно са гласували за Тръмп или кандидат от трета партия през 2016 г., но може да гласуват за демократ през 2020 г., след като гледат борбата за управление на Тръмп.
Екипът на Байдън не би потвърдил конкретни дискусии с Касич, но заместник-ръководителят на кампанията Кейт Бедингфийлд призна, че кампанията е започнала работа с републиканците, точно както тя работи с прогресисти през последните месеци. Най-малкото, тя каза, че поддръжниците на GOP могат да помогнат да заглушат усилията на Тръмп да изобрази Байдън като инструмент на левицата.
“По отношение на привържениците на републиканците, мисля, че това говори за кариера относно това да можеш да работиш по стъпка по стъпка, за да можеш да свършиш действително нещата”, каза Бедингфийлд. “Ние приветстваме подкрепата на всеки, който би предпочел Джо Байдън да бъде президент, отколкото Доналд Тръмп”, подчерта още тя.
Екипът на Тръмп вярва, че президентът в крайна сметка ще има полза, когато пикът на коронавирусните инфекции започне да отшумява и икономиката се възстанови. Засега статистиката се движи в обратна посока. Нацията продължава да бележи нови рекорди на ежедневните инфекции, а няколко щата са удължили във времето плановете си за повторно отваряне.
“Наистина идва силна буря. Сякаш Тръмп е на потъващ кораб”, каза бившият губернатор на Вирджиния Тери МакОлиф, виден съюзник на Байдън.
“Всеки ден се занимава с коронавирус в личния си живот”, каза той в интервю за агенция Асошиейтед прес. “Да, те ще обвинят Тръмп. И би трябвало. И той няма какво да направи за това.”
И все пак МакОлиф предупреди: “Ако някоя партия може да прецака тази работа, това е Демократическата партия.”