Пътните проекти и поддържането на републиканската пътна мрежа на територията на България са поставени пред реален риск от невъзможност за изпълнение и принудително спиране, съобщиха от Българска браншова камара /ББК/ „Пътища“. Те алармират от една година всички държавни институции за сериозността на проблемите в пътно-строителния сектор, но до адекватни решения не се е стигнало. От браншовата организация посочват:
„При липсата на адекватни действия и решаване на проблемите в пътния сектор от страна на управляващите до 30 юни 2022 година, фирмите ще бъдат принудени да преустановят работа по всички проекти по вина на възложителя. След редица преговори, протести и след решение на Народното събрание, държавата в лицето на Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/ размрази плащания по 50% от дължимите за последната година суми по договорите за текущ ремонт и поддържане. Изпълнителите по тях подписаха допълнителни споразумения, с които възложителят се задължи да разплати и остатъка, след направена проверка на изпълненото и договорите от междуведомствена работна група, се напомня в позицията, където се изтъква, че проверката трябваше да приключи на 7 май 2022 година, но резултат от нея към днешна дата няма.“
„Събитията от последните дни и действията на управляващите показват, че няма политическа воля за справяне с проблемите на нашия бранш. Няма яснота дали до 30 юни тази година ще бъдат разплатени дължимите към бранша средства. Бездействието на държавните институции и властимащите ще доведе до стотици милиони загуби за държавата“, се казва още в позицията.
От Камарата напомнят, че след изтичането на поставените в споразуменията от ноември 2021 година срокове, а именно 30 юни 2022 година, пътно-строителните фирми могат да потърсят по съдебен път главниците ведно със законоустановените лихви и да предявят претенции за пропуснати ползи. Подобни действия ще натоварят допълнително бюджета на държавата с разходи в размер на 150 милиона лева.
Българската браншова камара „Пътища“ сигнализира и за сериозни рискове в изпълнението на редица други инфраструктурни проекти, изпълнявани с държавни и европейски средства. Забавените разплащания по проектите с държавно финансиране водят до невъзможност за изпълнението им в поставените от възложителя срокове. Неуредените въпроси, свързани с „ин хаус“ договори, както и липсата на индексация по договорите с публични изпълнители, допълнително влошават обстановката.
Ситуацията за бранша се обостря допълнително с ежедневно растящата инфлация, поскъпването на строителните материали, кризата с енергоносителите, високите цени на горивата и ефектите от войната. Въпреки уверенията на правителството за налагане на индексации и апелирането „работата по всички задания да продължи“, реално не бяха предприети действия, а само обещания без покритие, заявиха от Камарата.
От ББК „Пътища“ отправят предупреждение, че не могат да работят по договори на старите цени, а отделно са притиснати от срокове за изпълнение.