През последните няколко месеца българските железници /БДЖ/ бяха подложени на сериозни изпитания с множество аварии, закъснения и катастрофи, които предизвикаха значителен обществен резонанс. Ситуацията е тревожна, като все повече инциденти разкриват критичното състояние на железопътния транспорт в страната.
„Дерайлира бързият влак София–Варна, машинистът е загинал“ – гласи едно от най-тревожните заглавия от юли 2024 г. Само месец по-късно, през август – „Запали се бързият влак Варна-Пловдив“, добавя още масло в огъня на обществените страхове.
Тези събития са само част от дългия списък на инциденти, които поставят под съмнение безопасността и надеждността на железопътния транспорт в България.
Задълбочаващата се криза в БДЖ
Проблемите в железопътния транспорт не са нови, но през последните месеци те станаха изключително видими. От сблъсъка на два влака на Централна гара в София през май 2024 г. до избягването на катастрофа между два бързи влака през юли, ситуацията става все по-рискова за пътниците.
„Усещането, че железопътният превоз у нас е в период на полуразпад, превръщайки се в силно рисково начинание покрай несекващите новини за аварии и закъснения на влакове, не е случайно“, коментират експерти.
Проблеми със закупуването на нов подвижен състав
Въпреки осъзнатата нужда от обновяване на подвижния състав, процесът за закупуване на нови влакове и локомотиви се натъква на множество препятствия. През април 2023 г. Министерството на транспорта и съобщенията отваря обществени поръчки на стойност около 2,8 милиарда лева за нови влакове и локомотиви. Обаче процедурите бързо се спират и отлагат поради жалби и съдебни дела.
„Сагата с поръчките на влакове и локомотиви е достойна за роман-трилър, с елементи и на съдебна драма“, отбелязват наблюдатели на процеса.
Последствията за обществените услуги
Забавянето на процедурите и липсата на модернизация в железопътния сектор водят до сериозни последствия за качеството на публичните услуги в България. Порочната верига от действия и бездействия на различни институции, включително Министерството на транспорта, Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд, прави ситуацията още по-трудна.
В крайна сметка, въпросът остава: Ще успеят ли българските железници да излязат от кризата, или ще продължат да се движат по пътя на разрухата?