„Вече разполагаме с изключително мощни, бързи, икономични, най-добрите в света локомотиви. Близо милиард лева дългове на БДЖ изплатихме за 10 години и продължаваме обновлението на железницата.“
Това коментира премиерът Бойко Борисов, който разгледа на място новите електрически локомотиви за нуждите на „БДЖ-Пътнически превози“. В страната ни пристигнаха три от общо 10-те броя новопроизведени магистрални локомотиви. Те са на обща стойност 55 544 816 лева, като останалите се очакват у нас до края на май. В цената е включена техническата поддръжка и всички нужни резервни части и консумативи за срок от 3 години.
Дружеството е договорило допълнително доставката на още 5 нови локомотива на стойност 27 166 100,75 лв., които се предвижда да пристигнат до края на годината.
Локомотивите разполагат с интернет, видеонаблюдение, системи за сигурност и поддържат зададената от машиниста скорост. Същевременно БДЖ продължава изпълнението на програмата си за рециклиране на 15 вагона в български заводи, чрез което подпомага дейността им в условията на усложнената пандемична ситуация. Вагоните ще бъдат изцяло подновени, модернизирани, климатизирани и ще обслужват основни влакове по маршрута между София-Бургас и София-Варна заедно с новите локомотиви.
Транспортният министър Росен Желязкова отчете, че капиталовите инвестиции за железопътната компания през следващите години ще достигнат близо половин милиард лева. Той призна, че новите локомотиви са първата сериозна инвестиция в подновяването на тяговия подвижен състав на дружеството от 15 години насам и изтъкна, че в следващия програмен период специално внимание ще бъде обърнато на железопътната инфраструктура в Северна България.
Новите локомотиви са 2 пъти по-мощни и същевременно са по-енергийноефективни с близо 20%. Те развиват скорост от 160 километра в час – подвижен състав, с който БДЖ не разполагаше към момента. Машините са изключително комфортни за машинистите като интериор и начин на управление и са пригодени изцяло към новите системи за сигурност и контрол при движение.
До края на тази година се очаква да има 100 рециклирани вагона, като 15 от тях вече са в движение. Според Борисов без да се предложи качество, не може да се очаква от хората да се качат и да пътуват във влаковете.
А да не забравяме факта, че от години влаковете на БДЖ закъсняват, а условията в тях не са от най-добрите. Причините за това са много, но една от най-абсурдните е именно недостигът на изправни локомотиви. Държавното дружество с безкрайните му задължения не може да модернизира влаковете си и заради това сегашните идват като манна небесна за БДЖ. Според редица експерти, сред които и проф. Симеон Ананиев от Асоциацията на предприятията в железопътния транспорт държавната железница изостава като технология и визия поне с 20 години. Според други – БДЖ е в дупка и затъва все повече и повече, а твърдението, че ще изкарат дружеството от нея се чува всяка година. Сред причина за това са неизгодните договори през годините и съмнителни търгове.
През 2020 година стана ясно, че реално държавата ще разчита на европейските фондове, за да развие железопътния сектор до 2030 г. Според очакванията от новата оперативна програма „Транспортна свързаност“ България да получи 748,6 млн. евро (1,46 млрд. лева), от които по-голямата част – малко над 590 млн. евро (над 1,1 млрд. лева), ще се използват за строителство и модернизация на инфраструктура. Още около 406 млн. евро (малко под 808 млн. лева) се очакват от Механизма за свързване на Европа, който още не е определил точно каква сума ще получи България. Очакванията се базират на получените средства от настоящия програмен период. С това средствата за жп сектора ще приближат 2 млрд. лева.
Всичко това стана ясно от отговор на министър Желязков на въпрос на депутата от БСП за България Георги Свиленски през изминалата година. В обръщението си Свиленски го обвинява, че държавата за поредна година ще е „мащеха“ за БДЖ и оставя предприятието и целия сектор, който се нуждае от сериозни инвестиции за доизграждане и модернизация на основните жп трасета, на ръба на оцеляването. Свиленски посочва, че железопътният сектор не е приоритет нито в бюджета за 2021 г., нито в транспортната политика на държавата. А дали нещата са се променили едва за няколко месеца, дали са предизборни обещания, дали БДЖ „ще възкръсне“ и ще започне да предлага наистина добра услуга, предстои да видим.