„БДЖ-Товарни превози“ ЕООД започва разговори със Световната банка за реализация на инвестиционната си програма за периода до 2024 година, съобщиха от Министерството на транспорта и съобщенията /МТС/.
Дружеството ще преговаря за привличане до 400 млн. лева капитал. Средствата са необходими за придобиване на 5 нови електрически и 15 броя дизелови локомотиви, както и на 600 броя специализирани товарни вагони. Инвестициите в подвижен състав и жп инфраструктура са основен приоритет на Министерството на транспорта и съобщенията.
Програмата предвижда основни ремонти на 10 броя локомотиви и 250 броя товарни вагони.
В последните години БДЖ не успява да отговори на изискванията на пазара и има затруднения в изпълнение на графика на превози поради липсата на достатъчно подвижен състав. Средната възраст на електрическите локомотиви е 45 години, а 90% от вагоните са доставени преди 40 години. Ремонтната поддръжка се извършва главно в локомотивните депа на дружеството, които нямат достатъчен капацитет.
В същото време, обемът на заявките за превоз се увеличава, а липсата на подвижен състав крие риск от загуба на клиенти и нереализирани печалби. Новите вагони и локомотиви ще върнат БДЖ–Товарни превози на пазара като силен конкурентоспособен играч.
Мениджмънтът на дружеството изчислява, че с модернизирането на локомотивния и вагонен парк, ще могат да бъдат изпълнени превози на товари, които само за първата година ще донесат около 28 млн. лева приходи. Прогнозите са, че от втората година ще бъде генерирано допълнително по още 5% увеличение на приходите. Това предполага инвестицията от 400 млн. лева да се изплати за срок около 11 години.