Критично ниските резултати от международния тест PISA показват, че образованието ни се проваля в голямата задача да подготви децата за реалния живот, коментира депутатът Елисавета Белобрадова от „Продължаваме Промяната – Демократична България“ /ПП-ДБ/ в ефира на „БНР“.
„Дефицитите на учениците ще се преодолеят след години работа и широк консенсус за сериозни реформи, с които не се злоупотребява за политически цели. Нужно е всички да се съгласим, че интересът на децата и младите хора на България е на първо място. Българското образование трябва да стане абсолютен приоритет с цел българските деца да останат в България, да могат да работят за себе си и близките си, да са адекватни на съвремието и да са доволни от живота си“, изтъкна тя, добавяйки, че с колегите си ще работи за качествени изменения в Закона за предучилищното и училищното образование, както и за успешна програма за ранно детско развитие.
Белобрадова смята, че програмата трябва да доведе до консенсус за качествена работа с и приобщаване на най-малките деца. Тя посочи и добри практики от Португалия и Германия, които биха били приложими и у нас. Конкретно португалският пример включва огромна реформа в ранното детско развитие, която помага на най-малките още в първите им 6 години да бъдат мислещи, възприемащи околната среда и владеещи чужди езици.
„Българското образование трябва да отговаря на съвременните реалности, в които живее ученикът – с постоянно отклоняващо се внимание, с адаптиране на материала и включване на реалния живот вътре в образованието, с повече дигитализация, така че то да е адекватно на начина, по който общуват хората в момента. Ще са ни нужни няколко години, но с финансовата подкрепа по Плана за възстановяване и устойчивост ще тръгнем в правилната посока“, каза още Белобрадова.
Реформата трябва да бъде абсолютно цялостна и да засегне не само осъвременяването на учебните програми, но и подхода на преподавателите, които трябва да бъдат адекватно подкрепени и обучени в нови компетенции, заяви тя. Според Белобрадова трябва да се подобрят и педагогическите програми в университетите за подготовка на млади учители.
„Програмите са централният елемент, в който като крайна цел трябва да заложим уменията на децата. Проблем е, че учебните програми не са фокусирани в компетентностен модел, а в зубрене, наизустяване и решаване на теоретични задачи. Учебниците не подпомагат ученика в решаването, а особено много утежняват нещата с неразбираеми текстове, написани в тежък и академичен стил. Според мен като председател на Комисията по образованието и науката в нашето образование няма брънка, която да не е в тежест на българския ученик“, обобщи Белобрадова.