Италианският дизайнер на луксозно облекло Брунело Кучинели създава мъжки костюми, които се продават за суми, достигащи 7 000 евро (8 200 долара). Въпреки това дори той, както повечето хора по света, не е носил костюм от месеци, камо ли да си купува нови. „Всички сме затворени вкъщи, така че това е първото сако, което обличам от март насам.“, обясни пред „Reuters“ в Милано Кучинели. Той се появи на представянето на най-новата си колекция през септември, облечен в светлосиво сако.
Понастоящем повечето хора, които се занимават с високо интелектуални професии, работят от вкъщи, преоткривайки удобството на спортните панталони – тенденция, която някои експерти очакват да продължи и след пандемията. Вече има дори такива, които се появяват облечени по този начин и на официални събития, като служебни партита или сватби. Тази осезаема промяна в поведението на хората влияе сериозно на цялата верига за доставки за костюми и официално облекло, преобръщайки изцяло тенденциите в шивашкия сектор в световен мащаб.
В Австралия, най-големият производител на мериносова вълна в света, цените са спаднали драстично, което не се е случвало от десетилетия. Много овцевъди са в тежко положение и съхраняват вълна с надеждата пазарът да се възстанови скоро. В северната част на Италия, фабриките за обработка на вълна, които я купуват от фермерите и тъкат платове за костюми от висок клас, отчитат сериозен спад в поръчките от търговците на дребно в областта. В САЩ и Европа няколко търговски вериги, специализирани в бизнес облеклото като „Men’s Wearhouse“, „Brooks Brothers“ и „TM Lewin“, са затворили много от магазините си или са в процес на обявяване на несъстоятелност, тъй като са в затруднено положение през последните няколко месеца, което вероятно ще продължи и за напред.
Работещите в бранша от всички нива обясниха пред „Reuters“, че са принудени да се адаптират, за да оцелеят. Фермерите, се насочват към други дейности в областта на селското стопанство, а фабриките вече изработват по-еластични тъкани за нов модел костюми, които не се мачкат лесно и са по-устойчиви на замърсяване. „Хората искат да им е по-удобно и вече са по-малко склонни да носят официални костюми.“, твърди Силвио Бото Поала, изпълнителен директор на „Lanificio Botto Giuseppe“, фабрика за обработка на вълна, която изпълнява поръчки за модните марки „Armani“, „Max Mara“, „Ralph Lauren“ и „Hermes“.
Фермери на мериносова вълна, дръжте се!
Цените на фината вълна в Австралия са се понижили с повече от половина през последните тежки месеци, тъй като поръчките на мериносова вълна, към която има постоянен интерес от страна на италианските фабрики, почти са замразени. Референтната цена на този продукт е спаднала, достигайки 8,58 австралийски долара (6,1 долара) за килограм в началото на септември, показват финансовите резултати, в сравнение със сумата от 20,16 австралийски долара, за които се е търгувал материалът в началото на 2019 г. Оттогава насам пазарът на вълна частично се е възстановил, достигайки малко над 10 австралийски долара за килограм. Андрю Бланч, изпълнителен директор на компанията „New England Wool“ в Нови Южен Уелс, която произвежда продукти от вълна, заяви, че много търговци в бранша вече имат излишък от стоката си. „Всички те трябва да се отърват от вълната, преди да се върнат на пазара.“, каза той, говорейки по телефона за търговете на вълна в западните предградия на Сидни.
Много фермери, отглеждащи мериносови овце, съхраняват вълната, която вече е в излишък, под специално изградени навеси или складове, като сега са принудени да я продават на ниски цени, за да се справят поне отчасти с финансовите си затруднения.
Тъкачите на вълна с в трудно положение
В Северна Италия Бото Поала очаква продажбите във фабриката му да спаднат с 25%, което се равнява на 63 милиона евро, като ще са нужни 2-3 години те да се възстановят напълно. Този Бизнесът известна степен е ограничен от настоящата ситуация, тъй като произвежда главно платове за дамско облекло. Той твърди, че повече от 50% от оборота на компанията му идва от вълна, която вече е по-еластични чрез обработка по определен начин или добавяне на ликра към нея. Това се налага тъй като вече се търсят тъкани, които са по-устойчиви на петна и не се мачкат лесно, а такъв плат може да се използва и за ежедневно облекло и за официално облекло, разкриват специалисти в бранша. Италианският луксозен бранд „Etro“, например, неотдавна пусна на пазара своето така наречено „24-часово сако“, изработено от трико, вълна и памук.
Клиентите са по пижама
Постепенно преминаване към ежедневно облекло продължава от години. През 2019 г. дори банката „Goldman Sachs“, където всички носят костюми по поръчка, намали строгостта на дрескода за персонала си. Подобно явление се случи и в Силициевата долина. Пандемията от COVID-19 ускори тази тенденция, увеличавайки продажбите на удобното облекло и спортните комплекти за сметка на бизнес облеклото.
През второто тримесечие на тази година, когато голяма част от света беше блокиран, компанията „Nike“ беше най-желаната марка разкриват данните на „Lyst“, глобална платформа за търсене на модни продукти която анализира поведението на повече от девет милиона онлайн купувачи на месец. Това е първият път, откакто е създадена платформата, в който луксозните модни марки не заемат първото място сред желанията на потребителите. Костюмите се нареждат сред най-намалените и най-ниско продаваните артикули във Франция, Италия и Германия през септември, според данни, събрани от компанията „StyleSage“, която сравнява цените на уебсайтовете за мода. По-евтините марки, популярни сред потребителите със среден финансов доход, включително „Asos“, „Topman“, „Guess“ и „Hugo Boss“, обявиха най-големите си намаления до момента – до 50%. Спадът в търсенето на офис облекло принуди американските компании, търгуващи на дребно, включително „Jos. A. Bank“ и „J. Crew“, да обявят фалит през лятото, както се случи и с много други работещи в бранша изправени пред несигурно бъдеще.
Според експертните прогнози около 25 000 американски магазина вероятно ще затворят края на годината, в сравнение с 2019 г., когато броят им е бил едва 9800. Бизнесът се възстановява с изключително бавно темпо, макар че строгият ограничителен режим отпадна, смята Джаспър Литман, шивач от Лондон, който се занимава с поръчки за мъжки облекла . Той добави, че клиентите му, предимно адвокати и банкери, „си стоят вкъщи по пижама“. Мъжът обикновено шие около 200 костюма годишно, но през тази година е имал поръчки само за 63. Клиентите са притеснени за здравето си и не са склонни да рискуват да се качат на влака, за да вземат дори костюмите, които вече са предплатили. „Няма смисъл да правят това, тъй като ще вземат костюм, който не могат да носят.“, каза още шивачът.