Бивша служителка на онлайн магазин за дрехи „ExXxtravaganza“ твърди, че е била назначена на работа, но без сключен трудов договор. По думите й санитарните условия на работното място били ужасни, а работниците трябвало да лъжат клиентите – за времето на доставка и за размера на облеклото. Тя разказа своята гледна точка за случилото се пред Искра.бг:
Кандидатствах по обява, публикувана в една от онлайн платформите за работа. Собствениците на магазина се свързаха с мен и отидох на интервю, което се проведе в едно от заведенията в град Пазарджик, не в офис. Учудих се, че търсят хора оттук, защото местоработата е в Пещера и предполагам, че и там има достатъчно хора, които се нуждаят от нова работна позиция. Съпругата на собственика бе много притеснена – през цялото време на подбора. Той многократно повтаряше, че не експлоатират работниците си и няма да ме ощетят по никакъв начин. Това беше много странно, защото както ние имаме задължение да бъдем коректни служители, така и те имат задължения да бъдат такива работодатели. Беше странно още нещо – че ме разпитват всевъзможни неща, включително какво работят близките ми.
По думи на младата жена я харесали и тя попитала дали да си подготви нужните документи, за да бъде назначена. Отговорът обаче гласял, че ще поработи една-две седмици без трудов договор, за да се види как ще навлезе в работата и дали ще ѝ хареса да бъде част от екипа им.
Търсили още две момичета, всички за постоянна работа. И при тях щяло да бъде по същия начин. Имало само едно момиче, което работило при тях от дълго време, но по твърдение на бившата служителка, с която разговаряхме – без да бъде официално назначено:
Аз казах на шефа, че си има временни договори, с изпитателен срок, но отказаха да сключим такъв. При условията на криза се съгласих. По-късно взе мен и другите две избрани и ни закара да видим мястото, на което ще работим.
По думи на жената шефът всеки ден взимал нея и другите си служителки от Пазарджик, за да ги закара в Пещера на работа. Той обаче карал с много висока скорост, защото често закъснявал и трябвало да наваксат с времето:
Изобщо не знам как оцеляхме, без да се стигне до произшествие. Караше с бясна скорост, изпреварваше неправилно. Пътуването беше кошмар. После той ни връщаше.
Жената обясни, че хигиената в складовете била изключително занижена. Дрехите и пратките били по земята, имало по два-три пръста прах навсякъде. С колежките ѝ се хванали да изчистят. Санитарният възел също бил в ужасно състояние. Карали ги да бъдат много мили с клиентите, които обслужвали по телефона и задължително трябвало да си купят нещо:
Стоката идваше с огромно закъснение. Попитах откъде точно пристига, но ми казаха, че задавам страшно много въпроси. Шефът попита дали съм щяла да му взимам бизнеса. Смятам обаче, че е нормално един служител да се интересува, не съм търсила информация за личните му неща. Имахме шаблон как трябва да разговаряме с купувачите и да обясняваме, че стоката е в производство. Така звъняхме през ден, че ще има забавяне. Бяхме много мили и може би по тази причина клиентите се съгласяваха да изчакат. Но това е страшно некоректно, чувствах се неудобно.
Имало и други случки. Жената изтъкна, че малко преди да я махне от работа една дама си поръча дрехи „L“ размер. Оказало се, че са ѝ малки и ги върнала, за да бъдат сменени с по-голям номер. Те обаче не разполагали с такъв и я излъгали:
Изрязахме етикета и върнахме същия модел, но залепен с лепенка с номер „XL“. Потърпевшата обаче не е глупава, видяла, че не ѝ става, че няма етикет. По тази причина звънна да попита това нормално ли е. Лошото е, че не говорим за единичен случай.
Тогава по твърдение на служителката им се скарали, че трябвало да взимат нови етикети и да ги преопаковат. Да бъдат внимателни, защото клиентите често просто не знаели какво искат.
Жената обясни, че в един от работните си дни получила информация, че от следващия не е на работа. Справяла се чудесно, но имали усещане, че няма да се задържи дълго при тях. Разказала за всичко случило се в една от социалните мрежи и собствениците ѝ казали да внимава, защото са взели мерки срещу нея.
От Искра.бг потърсихме становището на работодателите. Те обаче не пожелаха да разговарят лично с нас. Първоначално никой не вдигаше на посочените телефони. По-късно се свързахме с техен представител, който обясни, че ще им предаде, че търсим тяхната гледна точка по случая. Мъжът ни върна обаждане на следващия ден и заяви, че собствениците искат да им бъде изпратено писмено запитване на електронната им поща.
Вече седмица екипът ни не е получил отговор от тях. Опитахме отново да се свържем с тях по телефона, но и този път никой не ни вдигна.
От Искра.бг оставаме на разположение на всички засегнати страни да изкажат позициите си.
Очакваме и вашите сигнали на iskra@iskra.bg