
„Комисията за защита на потребителите няма правомощия да се намесва в ценообразуването по договорите между мобилните оператори и техните клиенти“, обясни бившият председател на КЗП Стоил Алипиев пред „NOVA“.
„Законът изключва тази опция“, категоричен е Алипиев, коментирайки издадената от настоящия председател на КЗП Мария Филипова заповед, която забранява повишението на тарифите на телекомите:
„Това не е търговска практика, а едностранна промяна на договора.“
Алипиев подчерта, че в този случай не може да се говори за нелоялна търговска практика.
„Не виждам никакво действие или бездействие, което да стимулира продажбите, за да бъде определено случващото се като търговска практика. Тук става въпрос за едностранна промяна от страна на търговците – разтрогване на договора“, поясни той. Според него КЗП може единствено да прецени дали потребителите имат същите права, както когато те самите поискат прекратяване на договорите си.
„Т.е. трябва да се установи дали има равнопоставеност между страните. Държавата не може да се намесва в частни договори“, допълни Алипиев. Според бившия председател на КЗП, държавата няма право да регулира договорените индивидуално цена на услугата и предмет на контракта.
„КЗП може да търси само и единствено равнопоставеността – няма друг контролен орган, който да направи това и да сезира съда, ако установи нарушения“, обясни Алипиев. Той припомни, че и в миналото е имало случаи на държавна намеса в подобни казуси, но това е ставало само на основание инфлацията и винаги с цел гарантиране на правата на потребителите. Той посочи:
„Продажбата на вейпове и канабиноидни бонбони е нелоялна търговска практика.“
Алипиев коментира и нарастващата търговия с вейпове и желирани бонбони с канабиноиди, които стават все по-популярни на българския пазар.
„Цялата история започва с нелоялна търговска практика, защото няма как потребителят да очаква, че желирани бонбони могат да имат наркотични свойства“, заяви той. Алипиев подчерта, че контролните органи трябва да проверяват сайтовете за продажба на такива продукти и да търсят начини за ограничаване на рекламата им.
„Нямам представа защо това не се прави“, добави той.
Дебатът около повишаването на тарифите на мобилните оператори и намесата на КЗП ще продължи, като е възможно въпросът да бъде отнесен и до съда.