През изминалата 2021 година защита или подкрепа от институцията на омбудсмана са потърсили помощ близо 65 000 граждани и представители на организации. От тях над 30 500 са се обърнали с колективни подписки и жалби по конкретни казуси.
Това става ясно от Годишния доклад на националния обществен защитник Диана Ковачева за предходната година, който бе внесен днес в Народното събрание. По закон това трябва да става всяка година до 31 март.
Статистиката показва, че 20 825 души са изслушани в приемните, организирани от омбудсмана и заместник-омбудсмана.
Над 13 500 са получените жалби през 2021 г. Традиционно най-много са свързаните с нарушени потребителски права – срещу доставчиците на обществени услуги и частноправни субекти – електроразпределителни компании, ВиК, банки, колекторски фирми, които са 45% от всички, получени в институцията.
Близо 1 700 са жалбите в сферата на здравеопазването и правото на собственост, а над 900 – свързаните с нарушени социални и пенсионни права.
„През 2021 г. омбудсманът на Република България отправя пет искания до Конституционния съд за установяване на противоконституционност на закон във връзка с нарушаване на граждански права. Към момента на приключване изготвянето на Годишния доклад за дейността на омбудсмана през 2021 г., Конституционният съд се е произнесъл с решение за обявяване на противоконституционност на законодателни разпоредби по четири от тези искания и с определение за допустимост по петото искане”, пише в Доклада.
Институцията на обществения защитник през миналата година поставя акцент върху три нови кампании в подкрепа правата на уязвими групи граждани – Кампания за приемане на законодателни мерки за защита от домашното насилие, Национална кампания „Синьо лято“ за подкрепа на детското психично здраве след COVID изолацията и продължителното онлайн обучение и Кампания за защита на правата на пенсионерите.
В Доклада се посочва още, че:
„През 2021 г. над 20 000 възрастни хора се обръщат към омбудсмана в подписки за промяна на модела за преизчисляване и осъвременяване на пенсиите. В този контекст, за цялостното разрешаване на проблема с ниските пенсии, омбудсманът предлага да бъде разгледана възможността, при следващо преизчисляване на пенсиите да бъде използван средномесечният осигурителен доход за страната за предходната година на осъвременяването.”