Експертът Боян Рашев написа анализ в социалната мрежа Facebook за развитието на електромобилната индустрия. Публикуваме го без редакторска намеса:
„Интересна е електромобилната индустрия…
Global X Lithium & Battery Tech ETF (LIT) е фонд, който отразява представянето на цялата индустрия за добив на литий, производство на литиеви батерии и електромобили. Основните му позиции са водещите имена като Albemarle, Tesla, BYD, TDK, LG Chem, Pilbara Minerals, Lucid… Създаден е с цел да улесни инвестиции в цялата верига на стойност в електромобилната индустрия.
Представянето на фонда е ужасяващо. Покрай ентусиазма на политическите заклинания, обещанията на индустрията и гигантските инвестиции във всяка брънка на веригата, фондът достигна пик от над $96 на дял през ноември, 2021 г. Оттогава стабилно пада, като вече е загубил 68% от пиковата си стойност. Практически всички замесени печелят слабо, губят или направо си горят пари:
1. Литиевите мини губят – цената на лития се срина покрай слабото търсене и огромните инвестиции в ново предлагане.
2. Производителите на батерии губят поради същите причини – наличие на свръхкапацитет.
3. Производителите на електромобили губят – въпреки субсидиите ръстът на търсенето стагнира навсякъде по света, с изключение на Китай.
4. Почти всички свързани бизнеси и физически лица (непредставени от фонда) също губят, защото електромобилите така бързо губят цена, че не струват почти нищо на вторичния пазар – практически всеки купувач на нов електромобил е прецакан.
Китайската комунистическа партия превзе цялата литиево-електромобилна индустрия и я превърна в инструмент за индустриална война срещу Запада. Там печалбите на компаниите нямат значение – важното е останалите да са още по-зле…
Та накрая имаме нещо, в което се инвестират трилиони долари, но то засега създава само загуби по цялата верига на стойност.
Колко ли дълго ще продължи това?
Нищо от гореописаното не е препоръка за инвестиции.“
Тежки съмнения за корупция в „Морска администрация – Варна“?