Властите в Бразилия спряха строителството на фабрика за китайския гигант за електрически превозни средства (EV) BYD, заявявайки, че работниците живеят в условия, сравними с „робство“. Повече от 160 работници са били спасени в бразилския североизточен щат Баия, според изявление на Службата на публичния трудов прокурор (MPT).
Твърди се, че са били поставени в „унизителна“ среда, държали са им паспортите и са им удържали от заплатите от строителна компания. BYD каза в изявление, че е прекъснала връзките си със замесената фирма и остава ангажирана с „пълно спазване на бразилското законодателство“.
Фабриката трябваше да заработи до март 2025 г. и трябваше да бъде първият завод за електромобили на BYD извън Азия. Работниците, наети от Jinjiang Construction Brazil, живееха в четири обекта в град Камасари. В един от тях работниците са били накарани да спят на легла без матраци, според прокурорите. Всяка баня е била споделена между 31 работници, което ги е принуждавало да стават изключително рано, за да са готови за работа.
„Условията, установени в жилищата, разкриха тревожна картина на несигурност и деградация“, казват от Службата на публичния трудов прокурор.
„Условията, подобни на робството“, както са определени от бразилския закон, включват дългово робство и работа, която нарушава човешкото достойнство. MPT добави, че ситуацията представлява и „принудителен труд“, тъй като заплатите на много работници са удържани и са изправени пред прекомерни разходи за прекратяване на договорите си.
BYD казва, че засегнатите работници са били преместени в хотели. От компанията добавят, че са извършили „подробен преглед“ на условията на работа и живот на служителите на подизпълнителите и са поискали строителната фирма да направи подобрения.
BYD, съкращение от Build Your Dreams, е един от най-големите производители на електромобили в света. Той продаде повече електрически превозни средства от Tesla на Илон Мъск през последните три месеца на 2023 г., докато двете се бореха за първото място в сектора. Компанията също така разширява позициите си в Бразилия, която е най-големият й отвъдморски пазар с голяма разлика. Първо отвори фабрика в Сао Пауло през 2015 г., произвеждайки шасита за електрически автобуси.
Миналата година компанията обяви, че ще инвестира 484,2 милиона долара в Бразилия за изграждане на завод за производство на електромобили. Продажбите на електромобили в Китай бяха стимулирани от държавни субсидии, които насърчават потребителите да заменят своите бензинови автомобили с електромобили или хибриди. Но има нарастваща реакция в чужбина срещу това, което някои смятат за несправедлива подкрепа на китайското правителство за местните производители на автомобили.
Големите пазари като САЩ и ЕС наложиха мита върху електромобилите от Китай, като се очакват още при новата администрация на новоизбрания президент на САЩ Доналд Тръмп.