Масовото навлизане на електрическите тротинетки, тяхното каране по пешеходните закони в центъра на Бургас и начинът, по който да бъде уреден този въпрос днес бяха обект на сериозни дискусии по време на заседанието на местния парламент. Повод стана внесена докладна записка от съветниците Георги Дракалиев и Николай Стоянов.
Двамата предлагат лица под 14-годишна възраст да нямат право да карат електрически тротинетки. Такива от 14 до 16 години да могат да го правят само по велосипедната инфраструктура. Над 16-годишна възраст и по уличната мрежа, на която за всички превозни средства е разрешена максимална скорост от 50 км/ч. Всички водачи трябва да използват предпазна каска, а максималната допустима скорост на тротинетките да бъде 25 км/ч.
По време на дебатите неколкократно беше подчертано, че забраната за каране на такива превозни средства в пешеходните закони съществува и в момента и тя е уредена в закона. Но големият проблем е, че самите граждани не са започнати с нормативната уредба и не се осъществява необходимия контрол. Зам.-председателят на Общинския съвет от БСП Живко Господинов посочи:
„Все пак като човек, живеещ повече от 45 години на улица „Александровска“, ще ви кажа, че този проблем винаги го е имало. Аз ставам свидетели ежеседмично на инциденти по тази улица. Считам, че Законът за движение по пътищата много добре урегулира този проблем. Ние сме свидетели и на преминаването на пешеходните пътеки на „Александровска“ и като водач на автомобил преминавам със страх да не изскочи засилен колоездач. Аз съм удрян и синът ми е удрян на „Александровска“. Преповтарянето на един закон в наредба няма да даде резултат. Проблемът е липсата на контрол, а не незнаенето от страна на управляващите, че извършват нарушение.“
„Имаше мнения в комисиите в двете посоки – от едната страна проблемът, който съществува и необходимостта да се намесим и от друга страна – това, което урежда законът. Можем единствено да намалим скоростта, уредена в закона и да определим редът за зоните за паркиране. Ние сме наясно, че вземайки такова решение, ние рискуваме да получим протест от прокуратурата. Но ние сме ангажирани с безопасността в движението. Затова предлагам да излезем с предложение за законодателна алтернатива и на второ място чрез Националното сдружение на общините в България и Националната асоциация на представителите на Общински съвети“, посочи от своя страна председателят на Общинския съвет Севдалина Турманова.
„Такива забрани действат в Община Плевен и никой не ги е обявил за нищожни. Г-жа Турманова зачете закона, но не докрай. Искам да успокоя всички, че един законов текст ако е повторен в наредбата, това не го прави незаконосъобразен. Наредбите на Община Бургас са пълни с текстове от закони. Това прави ли ги незаконосъобразни?“, контрира вносителят Георги Дракалиев.
Иван Иванов от „Средна европейска класа“ /СЕК/ съобщи, че ще подкрепят докладната записка, но постави важен въпрос:
„Ние ще подкрепим докладната на вносителите, защото смятаме, че това е сериозен проблем, който застрашва здравето на гражданите, но ние трябва да предложим и алтернатива на придвижването на тези средства. Тези превозни средства няма да изчезнат и ние можем да бъдем пионери като намерим алтернатива как да се придвижват.“
„За мен законодателството е остаряло. Превенцията и контролът също са много важни и с тази докладна ние ще подпомогнем спокойствието на гражданите по пешеходните улици и морската градина да се възобнови“, каза от своя страна Ивелина Михалева от ГЕРБ.
Искането за иницииране на промени в националното законодателство беше подкрепено и от други съветници. А самата докладна записка беше приета с 37 гласа „за“, 1 глас „против“ и 4 – „въздържал се“.