„Инициативата на Община Бургас за изграждане на многоетажни паркинги във ж.к. „Възраждане“ е похвална и много повече от навременна“.
Това пише в писмо до Общински съвет-Бургас гражданка с инициали Д.Г. по повод идеята на местната власт за изграждане на съоръженията, които трябва да решат проблема с паркирането в централния бургаски комплекс.
Искра.бг припомня, че Община Бургас обяви идеята си в края на месец април, като пусна и онлайн анкета, в която да проучи какво е мнението на живущите в района. Подобно проучване бе правено и в миналото, но то не срещна широко одобрение и идеята в крайна сметка бе „замразена“.
В писмото си бургазлийката пише, че благодари за поисканото мнение, но уточнява, че във въпросникът не е предоставена възможност за допълнителни бележки. Самата тя е изредила своите притеснения, които са свързани най-веже с локацията до пазар „Краснодар“, където е предвиден и най-големия по площ многоетажен паркинг. Те са свързани най-вече с градското планиране, инфраструктурата, инжерено-геоложкото проучване, хидрогеоложки съображения, качеството на живот и бизнес средата. Ето какво пише дамата по тези въпроси:
Градско планиране
Проблемът съществува от дълго време и поради натрупаното напрежение у всеки притежател на кола без личен гараж е голяма вероятността предпочитанията на анкетираните да са за най-голямото предложено пространство, което е локация # 3, т.нар. Пазар, известен на всички ни като „Краснодар.“ Това би уталожило негодуванието и ежедневния стрес сега, но би породило множество други проблеми, които емоционалността в този момент прави невидими, пренебрегва или омаловажава.
Щеше да ни е от изключителна полза при попълването на анкетата, ако преди това проектът беше предложен за анализ на екип от професионалисти по градоустройство и градско планиране.
Такъв анализ щеше да систематизира предимствата и недостатъците на всяка от локациите. Едва след това би било добре ние, гражданите – вече информирани и ограмотени – да изразим предпочитанията си.
Инфраструктура
Многоетажните паркинги освен спрямо размера на конкретното петно е съобразен и с обкръжаващата го среда, и паркингите да са разпределени сравнително равномерно – доколкото е възможно. Всички те имат директен достъп или такъв в непосредствена близост до голяма пътна артерия, „Мария Луиза.“
Проектът за „Краснодар“ в контраст е ограден от 4 тесни еднолентови улички. Само една от тях, улица „Цариградска“, има достъп до улица „Гладстон“ – това е най-близката двупосочна пътна улица. Друга от улиците-граници на Пазара, „Климент Охридски“, е със затворен достъп до улица „Гладстон“ – има трафопост.
На този етап все още на обществеността не ни е известен броят планирани паркоместа на „Краснодар“, но поради площта консервативният минимум е сто, а вероятно ще е в стотици.
Такъв постоянен и огромен поток от автомобили, редом е този на понастоящем пазаруващите граждани и на търговците, би изисквал пътна инфраструктура, която е неподходяща и несъвместима за този жилищен район на квартала.
Трябва да се има предвид и хипотетичната ситуация евентуалното паркинг-съоръжение да е завършено преди застрояването на частните имоти на „Цариградска“ между улиците „Ивайло“ и „Цар Калоян.“ Дори сега, когато в строеж е само една такава частна сграда там, улица „Цариградска“ е блокирана за различни периоди от време.
Инжерено-геоложко проучване
Съвсем наскоро при изкопите на строеж на частна сграда на „Цариградска“- през улицата от Пазара, тротоарът пропадна. Сградата като площ и мащаб е в пъти по-малка от паркинг-проекта „Краснодар.“
Преди години при изграждането на подземен паркинг под площад „Св.Св. Кирил и Методий“ сградата на храма се разцепи, а и целостта на жилищни кооперации в близост беше нарушена. Макар и да няма официално и категорично заключение за причините, разбираема е нашата загриженост и тревога, че един такъв гигантски строеж би застрашил целостта на околните сгради, почти всички жилищни и частна собственост. За мен е абсурдна перспективата жилището ни, дори и застраховано, да стане неизползваемо, поради прибързаност и липса на предварителни проучвания, анализи и най- вече гаранции.
Затова инженерно-геоложко проучване е задължителен етап не само преди започването на каквато и да е строителна дейност, но дори и трябваше да изпревари предлагането на тази локация като избор пред гражданите.
Хидрогеоложки съображения
Част от подземните помещения на имотите по протежението на улица „Цар Калоян“ в района на пазар „Краснодар“ са неизползваеми, заради проблем с подпочвените води и вероятното съществуване на подземна река. Това е частен проблем, поне до границата на имота с тротоара. Собствениците се опитват да го решат и контролират с изолации, помпи, но съвсем не успешно, особено в дъждовни периоди. Тези частни проблеми не са известни, а и не засягат пряко всички, които попълват анкетата.
От едно проучване, което би изяснило хидрогеоложките условия под „Краснодар“, би спечелила не само Общината, но и гражданите. Общината – най-малкото като гаранция, че теренът би издържал този евентуален паркинг или пък при обмислянето на друга, каквато и да е, бъдеща инвестиция там. А косвено – и собствениците на имоти в района, защото от подобен анализ ще получат обяснение, причина и така биха взели най-адекватните мерки за справянето с наводненията в подземните части на сградите.
Качество на живот
Ежедневните тревоги относно паркирането биха били потушени с многоетажен паркинг на което и да е място. Но неспирният поток от автомобили от и до пазар „Краснодар“ би променил физическата среда и облика на района и би го превърнал в лабиринт от тесни улици с магистрален по обем трафик сред жилищни блокове, кооперации, къщи, детска градина („Дебелт“ и „Климент Охридски“), квартално читалище с детска музикална школа („Цариградска“ и „Цар Калоян“), множеството малки бизнеси.
Концентрацията на изгорели газове от стотиците автомобили би довела до рязко влошаване на качеството на въздуха в сравнително обезлесения ни мини-район (на улица „Цариградска“ от „Мария Луиза“ до „Гладстон“ има само две дървета, едното е част от градинка в междублоково пространство).
Един такъв евентуален проект насред жилищни сгради също трябва да включва и решение/я за шумоизолация.
Според Министерството на здравеопазването: „Най-силно въздействие върху акустичната обстановка оказва транспортният шум. Неговият дял е 80-85% от общото шумово натоварване в градовете. Непрекъснатото увеличаване броя на моторните превозни средства и грешките в градоустройственото планиране са основните причини за оформянето на урбанизирана среда е утежнен, неблагоприятен за човешкото здраве акустичен режим.“
Бизнес среда
Пазарът на тази локация, дори и общинска собственост на „Бургаски пазари“ ЕООД (освен другите му дейности), е съвкупност от множество търговци, почти всички от които са малък и/или семеен бизнес. В досега оповестената информация е споменато, че пазарът от съществуващия си вид ще бъде преструктуриран на един от етажите на евентуалния нов многоетажен паркинг.
Част от тези търговци са в многогодишни договори за наем, както и изпълняват или вече са изпълнили свои задължения за инвестиране в съоръжения и оборудване – по клаузи в договорите им. От разговори с търговци, от които почти ежедневно семейството ми пазарува, разбираме, че те имат притеснения за бъдещето на бизнесите си. Също така и че им липсва смелост по техни съображения те да инициират диалог.
Като граждани те са попълнили анкетата, но са притеснени, че не им е предоставена възможност като засегната страна, едно, да бъдат запознати с плановете на Общината и, второ, самите те да споделят своето виждане и въпроси – по време на изпълнението на този мащабен проект дали ще имат алтернатива като място, площ и оборудване; компенсация за вече направени инвестиции, търговски/бизнес застраховки, договори; как ще товарят, разтоварват след строежа.
Това е само преразказ от кратки и неформални разговори с търговци, чиито редовни клиенти сме. Ще ми се, дори и неволно, да не съм преиначила споделеното от тях.
Укрива ли Община Бургас важни документи по казуса с „Гъбката“ в Морската градина?
Първо ,общината трябва да разреши елементарните проблеми свързани с паркирането.А те никак не са за омаловажаване.Първо служителите от синя зона трябва да бъдат често проверявани ,дали си вършат качествено работата , аз например в района на около Краснодар никога не съм виждал ,някой да проверява,особено след 17,00.Другият наболял проблем е със служебните коли, просто трябва да се забрани служебни коли да ползват паркинг от синя зона след края и.Никак не е трудно ,но най важното е проверяващите да спазват работното си време и да съ вършат работата , защото типично по нашенски , всичко е от ден до пладне, никой… Прочети още »
Вършят но има табу списък на тяхни лични и служебни коли без думи направо
Няма нужда от допълнително трафик кък цгч и възраждане…
Поредната глупост в Бургас вече е ад в града пълен със служебни коли на общината и синя зона е аут а оня змиярник на тройката седи
Пълна глупост е този проект , що се отнася до местоположението на което е предвидено да се построи .
По тези тесни улици в близост до които са разположени детски градини , училища , школи , читалище и др.ще се движат МПС-та непрекъснато , при положение , че застрояването е доста над допустимото . Ще настъпи хаос , въздуха от изгорели газове и шум ще счупи рекордите .
Не е подходящо това мястото за съоражението което общината е решила да построи .
[…] Възражение срещу локацията в близост до пазар „Краснодар“ вече бе изразено от бургазлийка, която писа на Общински съвет-Бургас. Според нея един такъв проект не е доизмислен и ще превърне района в лабиринт от тесни улици с магистр…. […]
Опитайте да убедите собствениците във Възраждане на затворените дворни пр-ва между две улици примерно В.Левски и Раковски срещу финансови облекчения да се изградят примерно 3-ет.паркоместа.Сега след дъжд са локви и кал, бараки и вътрешни заграждения за ненужни вещи. Наблюдавам ги от тераса на 4-ти ет. Сграда V категория може да осигури паркоместа в собствен двор, над тази категория (многофам.сгради) да паркира в многоетажни паркинги. На ъгъла между Ивайло и Раковска е къща на моя далечна починала роднина, която няма никакви наследници. Общината я дава предполагам под наем. Парцелът е подходящ за подобна идея конструкция паркинги.
Да отхвърлят идеята е лесно,но ако те трябва да дадат решение…
Без обособени паркинги няма да се реши проблема.
Много години Общината даваше разрешения за промяна статута на гаражите в магазини! Кварталът е пълен с малки и неработещи търговски помещения, давани под наем за печалба, а в същото време собствениците им паркират колите си по улиците. Трябва Общината да отмени тези разрешителни и да не дава строителни разрешения, ако подземните гаражи са проформа (само да се спази закона), а реално не могат да се ползват! Паркираните служебни коли също са проблем за живущите!