CES 2023: Компании рекламират екологични технологични иновации

0
34
Иновации.
Иновации. Снимка: Пиксабей

Пъстрите яркозелени листа на растение „pothos“ се открояваха на фона на крещящото пространство от електрически превозни средства и интелигентни продукти на технологичното изложение CES в Лас Вегас тази година, пише „Асошиейтед прес“. Тази конкретна версия на познатото стайно растение е биоинженерно проектирана, за да премахне 30 пъти повече замърсители на въздуха в помещенията от типично домашно растение, според Neoplants, базираната в Париж компания, която го е създала. Клиентите вече се присъединяват към списък с чакащи за разсад, който все още е в разсадника.

Основателят и главен изпълнителен директор на Neoplants Лионел Мора е страстен бивш служител на Google, който пее малко по-различна песен от другите основатели на конгреса на електрониката, с настроението си технологията може да реши всичко. Той казва, че преди хората да се обърнат към инженерните решения, те трябва да се справят с потреблението. Но „когато става дума за иновации, ние вярваме, че биологията е правилният път, защото е устойчива по дизайн“, смята мъжът.

Докато страните се борят с това как да ограничат глобалното затопляне и да защитят природните ресурси и биоразнообразието, все повече компании увеличават собствените си ангажименти за изграждане на устойчиви вериги за доставки и забавяне на емисиите. За други, като Neoplants, справянето с проблемите на околната среда е цялата причина да съществуват.

Компаниите и стартиращите предприятия в CES засегнаха широк спектър от тези усилия. Базираната в Остин компания Pivet показа биоразградими калъфи за телефони. Компанията за електрически плавателни съдове Candela представи 28-футова електрическа моторна лодка. Украинският стартъп Melt Water Club представи своя метод за пречистване на вода, който използва замразяване.

Министерството на енергетиката дори имаше щанд – за първи път, изтъкна министърът на енергетиката Дженифър Гранхолм, която разговаря с „Асошиейтед прес“ преди основното си изявление в петък. Гранхолм заяви, че е развълнувана от редица от технологиите, представени на тазгодишното изложение CES и извън него, от най-новото електронно земеделско оборудване на John Deere до съхранение на батерии, използващо алтернативни материали като натриева сол, като каза, че Министерството на енергетиката е помогнало за финансирането и на двете.

Гранхолм също така говори за разширяване на използването на чиста енергия, включително някои форми на водород, синтез и геотермална енергия, подчертавайки последната като възможност за нефтената и газовата индустрия. Тя беше категорична:

„Ако те са използвали фракинг, за да могат да стигнат до нефт и газ, може да използват същата технология, за да могат да извличат топлината под краката ни.“

Може да мине известно време, преди нефтената и газовата индустрия да се откажат от добива на изкопаеми горива. Междувременно все повече компании приемат сериозно намаляването на емисиите. И първата стъпка към намаляване на емисиите е пълното разбиране за тях, смята основателят на GreenSwapp Аджай Варадхараджан. Холандската компания възнамерява да помогне на онлайн магазините за хранителни стоки и услугите за доставка на храна да разберат своя въглероден отпечатък, включително тези във веригата им за доставки или „Обхват 3“ – често най-трудните за проследяване.

Варадхараджан написа алгоритъм, който извлича информация за различни годни за консумация продукти от публикувани научни статии, което му позволява да присвои въглероден отпечатък на баркода на всяка храна. След това алгоритъмът фино настройва това число с информация за земеделските техники и опаковката на продукта.

Използвайки приложението на GreenSwapp, присъстващите на CES можеха да сканират баркода на различни контейнери за мляко, изложени на дисплея, за да сравнят моментално своя въглероден отпечатък. Компанията твърди, че това работи на всеки хранителен продукт с баркод.

Информацията е полезна за съзнателните потребители, но Варадхараджан е на мнение, че истинското въздействие се получава, когато хранителните компании я използват, за да проследяват своите емисии.

Някои компании може да искат да споделят информацията с клиентите. Но той очаква мнозина да го използват вътрешно, подготвяйки се за възможни регулации. Очаква се Комисията за ценни книжа и борси скоро да изиска от публично търгуваните американски компании да разкрият своите емисии на парникови газове. Най-големите може да се наложи да разкрият емисиите от обхват 3, свързани с тяхната верига на доставки. След като бъде финализиран, САЩ ще се присъединят към нарастващ брой страни, включително Обединеното кралство и Япония, които изискват от големите компании да разкриват тази информация. Европейският съюз финализира стандартите за докладване.

Goodyear Tire and Rubber Company нямаше щанд тази година, но направи демонстрация на нови гуми на превозни средства, измазани в синьо и жълто, които се търкаляха из Лас Вегас. В момента компанията има най-големия пазарен дял за резервни потребителски гуми в САЩ. Тя казва, че нейната нова демонстрационна гума съдържа 90% устойчиви материали и има подобрена ефективност при търкаляне, което помага на хората да пестят енергия, дори когато гумите са на електрически превозни средства. Goodyear не уточнява колко въглеродни емисии се намаляват в процеса на производство на нови гуми или колко енергия се спестява ефективността на търкаляне. Изпълнителният директор Рич Крамър уточни:

„Много зависи от типа превозно средство и вида на използваната гума.“

Но линията от съставки на компанията изглежда се движи в правилната посока. Гумите използват много материали и тази нова преминава от петролни продукти към излишък от соево масло, за да поддържа гъвкавостта. Тя използва силициев диоксид от отпадъци от оризови люспи за сцепление и горивна ефективност. Списъкът продължава и Крамър казва, че гумата е важна стъпка към целта на компанията да достигне нулеви емисии до 2050 г.

„Набавянето на тези материали в големи количества обаче е проблем“, коментира производителят и обясни:

„Можете ли да ги получите в мащаб, за да можете да увеличите производството? И тогава как променяте производствения процес за това? Това е предизвикателство, но предизвикателство, което приветстваме.“

Все още има място за подобрение в снабдяването с каучук на Goodyear, изтъкна Шон Найкуист от Forest Stewardship Council, който работи за сертифициране на устойчив каучук.

„През последните 20 години имаше значително обезлесяване в резултат на естествения каучук“, коментира той. По думите му това се е случило, след като е нараснало търсенето за каучук от дървета вместо синтетични версии, произведени в лаборатория.

Доставянето на каучук на Goodyear следва насоките на Глобалната платформа за устойчив естествен каучук. Найкуист сподели, че това е важна стъпка, но сертифицирането от трета страна би добавило още повече валидност към твърденията за устойчивост.

Няколко компании за гуми вървят по подобен път, подчерта той. Гумите, които Pirelli прави за plug-in версията на BMW X5, са получили FSC сертификат, който гарантира, че каучукът е получен по етичен начин, включително управление на горите и трудови практики.

Възможно е да няма лесен път за намаляване на емисиите и изграждане на устойчиви вериги за доставки. Но едно място, където компаниите в САЩ могат да получат повече помощ, е рекордното федерално финансиране, налично за декарбонизиране на сгради и транспорт чрез Закона за намаляване на инфлацията. Гранхолм казва, че вярва, че стимулите за намаляване на потреблението на енергия и мащабиране на чисти технологии са мощни. Тя заяви:

„Има иновации в политиката и има иновации в технологиите. Всички сканираме, за да видим кое има най-добро въздействие върху намаляването на емисиите на парникови газове и постигането на нашата крайна цел за спасяване на планетата.“

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments