Въпреки че преди четири месеца ръководството на „Джи Пи Груп“ отказа да строи тунел „Железница“, днес от Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) обявиха, че строителната фирма все пак ще изпълни проекта. Той е възложен на консорциума „АМ Струма тунел 2018“, в който участват „Джи Пи груп“ АД, „Глобал кънстръкшън“ ООД и „Виа план“ ЕООД.
Стойността на договора е малко над 222 млн. лв. с ДДС. Той ще се съфинансира чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура“ 2014-2020 г.
Тунелът, който се очаква да бъде най-дългият за България, е част от магистрала „Струма“. Ще бъде с дължина около 2 км. Той трябва да бъде завършен в рамките на 1060 календарни дни – това означава, че в началото на 2022 г. да бъде в пуснат в експлоатация.
Тунелът ще бъде с всички системи за енергоефективно осветление, вентилация, видеонаблюдение, пожароизвестяване, интелигентна система за управление на трафика и т.н. Ще бъде изграден и обслужващ тунелен път при южния портал на тунела откъм Симитли, площадка за хеликоптер, два моста над Суха река, подпорна стена и др.
Припомняме, че през октомври 2018 г. „Джи Пи груп“ обяви, че се отказва от проекта, въпреки че спечели обществената поръчка за него. Решението им беше мотивирано с „полза на обществения интерес от предотвратяване на огромните загуби на държавния бюджет и в подкрепа на пътната безопасност“. Съобщението за оттеглянето дойде часове след като Бойко Борисов настоя компанията да бъде извадена от всички европейски и държавни проекти. Тогава прокуратурата запорира пари и блокира парични преводи на стойност около 14 млн. евро на фирми и търговци около „Джи Пи груп“ след сигнала на вицепремиера Томислав Дончев и сайта „Биволъ“ за злоупотреба при разходване на евросредства.
Сред мотивите на „Джи Пи груп“ да се откаже от строителството на тунела беше, че заради започналите проверки има реална опасност да не спази графикът за изпълнение на проекта, заради което пък страната ни може да загуби финансирането на цялата магистрала „Струма“ и да се наложи да върне парите в бюджета на ЕС.
Отсечката преди и след тунела ще се строи от други консорциуми. Участъкът от 720 метра преди „Железница“ в посока София – Кулата ще бъде изграден от „Железница – север“, в който са „ГБС Инфраструктурно строителство“ АД, „Главболгарстрой“ АД и „Главболгарстрой интернешънъл“ ЕАД. Стойността на договора е близо 36 млн. лв. с ДДС.
Участъкът след тунел „Железница“, който е с дължина 1.4 км, пък ще бъде построен от „ПСТ груп“ ЕАД. Стойността на договора е около 22 млн. лв. с ДДС.