Железопътните превозвачи от държавите членки на ЕС ще имат право на достъп до жп инфраструктура у нас и до обслужващите съоръжения за извършване на всички видове железопътни услуги за превоз на пътници и товари при справедливи, недискриминационни и прозрачни условия. Това решиха депутатите с приетите на второ четене промени в Закона за железопътния транспорт.
Законодателят е предвидил случаите, когато това право може да бъде ограничено. Народните представители дадоха правомощия на директора на Изпълнителната агенция „Железопътна инфраструктура“ да ограничи правото на достъп за извършване на превоз на пътници между жп гари, разположени на територията на България, включително по алтернативен маршрут, когато такъв превоз вече се извършва въз основа на договор за обществени услуги за жп превоз и може да доведе до нарушение на икономическо равновесие на договора.
Промените са ключови, защото в момента БДЖ е единственият оператор, който има право да превозва пътници на наша територия. Този монопол обаче ще приключи през 2024 година, пише вестник „Банкеръ“. Тогава изтича договорът, сключен между държавата и железниците за предоставяне на обществената услуга и превозът по различните линии ще бъде обект на открито състезание. Така че в един момент може да окаже, че от София до Бургас ще ни превозва европейска компания. За потребителите това вероятно ще означава по-скъпи билети, но и превоз в модерни, бързи и сигурни влакове. Също през 2024-а изтича и срокът, даден от Европейската комисия на правителството, за подпомагане на държавната компания чрез капиталови трансфери.
Депутатите създадоха и Национален регистър на превозните средства, който отговаря на общите спецификации за националните регистри на превозните средства. Те утвърдиха и регистър на разрешенията за въвеждане на експлоатация на стационални подсистеми, както и регистър на разрешенията за пускане на пазара на превозни средства с област на употреба – железопътна инфраструктура на Република България, пише „Фокус“.
Ще се налага и глоба от 20 до 50 лв на всеки, който замърсява приемното здание на гара или спирка, пероните, жп коловозите, линиите, съоръженията в гара или междугарие или преминава през тях без разрешение. При повторно нарушение се налага глоба в размер на 75 лв., а при системно – в размер на 100 лв. Депутатите вдигнаха и минималния размер на глобата за лице, което експлоатира структурна подсистема от 1000 на 5000 лв.