Авторските възнаграждения в глобален план са нараснали със 7,6% на годишна база до рекордните 13,1 милиарда евро през 2023 г. Това съобщава световната авторско-правна организация CISAC в годишния си доклад за приходите от авторски възнаграждения, който бе публикуван в края на миналата седмица.
Документът представя статистика от 227 дружества за колективно управление на права в 116 държави. Всички те представляват над 5 милиона творци в музиката, аудиовизията, литературата, сценичните и визуалните изкуства.
Ръстът на събраните авторски възнаграждения се дължи на стабилно увеличаващите се приходи от дигиталните платформи, както и на възобновяването на концертите на живо, които пострадаха най-много по време на пандемията от COVID-19.
След като изпревариха телевизията и радиото, за да се превърнат в най-големия източник на приходи за творците през 2022 г., приходите от дигиталните платформи продължиха да нарастват през 2023 г., съставлявайки 35% от всички събрани авторски възнаграждения в глобален план или 4,6 млрд. евро. За сравнение отчисленията за творците от излъчване по радио и телевизия са 30%, а концертите с музика на живо и на запис – 25% от общите приходи през 2023 г.
Според генералния директор на CISAC Гади Орон докладът представя един уникален преглед на икономическата и културна стойност на произведенията на световната творческа общност.
Основно предизвикателство пред нея обаче остава въздействието на изкуствения интелект /AI/, чиито продукти копират и рискуват да заменят човешкото творчество. Във въведението си към доклада президентът на CISAC и основател на емблематичната шведска група ABBA Бьорн Улвеус посочва:
„Аз съм потребител и голям фен на AI инструменти. Винаги съм вярвал, че можем да прегърнем новите технологии, а не да се опитваме да ги спрем – но има едно твърдо предупреждение: това никога не трябва да става с цената на компрометиране на авторското право и човешките права.“
Това ще бъде основна тема на дискусията по време на общото събрание на CISAC, което ще се проведе за първи път в София, България на 28 май 2025 г. и чийто домакин ще бъде българското дружество на композитори и автори МУЗИКАУТОР.
За разлика от практиката в международен план българската държава все още не може да защити ефективно труда на творците. По този повод миналата седмица Управителният съвет на МУЗИКАУТОР изпрати отворено писмо до министъра на културата Найден Тодоров, в което констатира липса на всякакво планиране и съществени пропуски в правоприлагането.
„Ние практически и с ресурсите, с които разполагаме, нямаме възможност да влияем цялостно на средата без решаващата намеса на държавата“, посочи изпълнителният директор на МУЗИКАУТОР Иван Димитров и допълни:
„Само 9% от хотелите и местата за настаняване в България притежават законово изискуемия музикален лиценз“.
От друга страна той отново даде примера с Турция, която само с една санкция на държавата е накарала целия сектор на хотелите да лицензира използването на музика и да започне да плаща редовно възнаграждения на творците.
Иван Димитров отбеляза още, че е ред на България да се ангажира с конкретни действия и да демонстрира ролята си за защитата на творческия труд по време на световния форум на CISAC догодина.
Евгений Кънев с прогноза: Борисов ще предложи правителство на малцинството
[…] CISAC: Авторските възнаграждения в световен план отбеляз… […]