ДБ пита: Кой е мажоритарният собственик на градския транспорт в София за 97 млн. лева?

0
41
Автобус
Автобус. Снимка: Искра.бг

Гръцки гражданин, с всички характеристики на подставено лице, е собственикът на фирмата, която управлява системата за продажба на билети за градски транспорт в София, заявиха общинските съветници от “Демократична България” /ДБ/ Симеон Ставрев и Иво Божков на пресконференция.

Това е резултат от разследване и усилията им да стигнат до информация по официални канали във връзка с доклада на съветниците Зафир Зарков /ГЕРБ/, Прошко Прошков /ГЕРБ/, Карлос Контрера /ВМРО/ и Борис Бонев, който цели да монополизира и издаването на превозни документи в лицето на Центъра за градска мобилност /ЦГМ/. Този доклад ще се гласува утре в СОС.

От техните усилия става ясно, че мажоритарен собственик в основната фирма в консорциума „Си Ен Си София тикетинг систем“ по управлението на тикет системата е гръцкият гражданин Орфанидис Христос Димитриос. „Компютърнет Сървисиз“ ООД държи 99,98% от консорциума, който управлява тикет системата за 97 милиона лева, а Димитриос държи 74% от нея.

Орфанидис Христос Димитриос е непозната фигура за бизнес средите, както и за обществеността. Той е със статут на продължително пребиваване в България и последен адрес по данни от търговския регистър в Петрич. Иначе живее в гръцкия град Верия, където не се предполага да управлява друг бизнес, свързан с градския транспорт.

“От Орфанис Димитриос се очаква да управлява бизнес за стотици милиони лева в България, а никак не се вписва в профила на крупен бизнесмен. Нека да дойде в България, да се представи официално, да разкаже как реши да прави сложна тикет система в София, как успя да намери финансиране, програмисти, международни партньори за хардуера, как успя да напише най-добрата оферта към Столична община, за да спечели поръчката. Не сме го виждали никога”, заяви Симеон Ставрев.

Друг любопитен факт е, че към датата на избор на изпълнител на обществената поръчка /20.07.2018 г./ в “Компютърнет сървисиз” има едно осигурено лице.

“Не може да разберем как фирма с един служител, чието участие в консорциума за обществената поръчка за 97 млн. лева без ДДС е 99,98%, има само един служител”, каза Ставрев.

Повече от една година работи и така наречения Одитен комитет на тикет системата към СОС, в който участват представители на всички политически групи и който трябва да даде предложения за изменения на наредбата за пътуване в градския транспорт. Ако докладът му бъде приет, издаването на превозни документи ще се случва изцяло през новата тикет система, която е изготвена по договор сключен между ЦГМ и консорциума „Си Ен Си София тикетинг систем“.

Групата на ДБ нееднократно е посочвала публично слабостите в отчитането на продадените билети и карти от страна на “Метрополитен” ЕАД.

“Имаме съмнения за възможно отклоняване на средства при отчитането на продадените билети. Искаме да разсеем всякакви съмнения, които могат да породят посочените от нас данни за собственика на „Компютърнет Сървисиз“ ООД /CNS/ и да направим процеса по управление на приходите и разходите в градския транспорт прозрачни”, каза Иво Божков.

Интересен момент е и че към края ноември 2019 спира активността във ФБ профила на г-н Орфанидис. Това съвпада с договора за вписване на залог върху притежаваните от Ивайло Бранимиров Цаков дялове от капитала /26%/ на „Компютърнет Сървисиз“ ООД в полза на Българо-американска кредитна банка при отпускане на заем от банката.

Третото нещо, което прави впечатление при обществената поръчка за новата тикет система, е изискването за минимален оборот. “Компютърнет сървисиз” не покриват сами този критерий. Не го покриват и заедно с “Тикси” АД, които са вторият участник в консорциума с незначителните 0,01%. Финансовото изискване се покрива от турската фирма, а която също има 0,01% участие.

“Това означава, че ако водещият участник в консорциума CNS остане по някаква причина да изпълнява поръчката без турските си партньори, то няма да изпълнява първоначалното изискване от не по-малко от 30 млн. лева оборот”, коментира Ставрев.

Интересно е съвпадението на общинските съветници, които са участвали в класирането на участниците за обществената поръчка и тези, които внасят доклада за монополизирането на ЦГМ като издател на билети. Чисто финансово Метрополитен оперира с около 1/3 от приходите в градския транспорт, като сега Зафир Здравков, Прошко Прошков, Карлос Контрера и Борис Бонев предлагат тези пари да се насочат към ЦГМ.

При избора на изпълнител на новата тикет система в работната група са били съветниците от настоящия СОС Прошко Прошков /ГЕРБ/, Карлос Контрера /ВМРО/, Николай Стойнев /ГЕРБ/, Ботьо Ботев /ГЕРБ/, Борислав Бориславов /СДС/, Милка Христова /БСП/.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments