Българските ученици учат с година по-малко спрямо европейските, заяви министърът на образованието академик Николай Денков. Той коментира два проблема в образованието пред „NOVA“:
„Нашите деца учат буквално една календарна година по-малко, отколкото средно учат децата в Европа. Основният проблем е между 1 и 6-и клас. От там твърдението, че ние първо трябва да решим проблема с програмите – пък после да решаваме за учебното време – не е вярно. Проблемите са два. Ако ние удължим учебната година, което все още не е решено, защото няма съгласие по този въпрос – тогава трябва да сложим една ваканция през ноември, както е в другите държави, която трябва да бъде минимум три дни. В момента нямаме такава. И трябва да удължим междусрочната ваканция, за да имаме на всеки месец и половина – два – по 3-4 дни за почивка на учениците. Нещата няма как да се подобрят, ако не се променят. Нужно е да се оправят програмите, което е задължително. Предстои обсъждане, което ще се проведе след изпитите след VII и X клас.“
Образователният министър е категоричен, че тази учебна година ще започне на 15 септември.
Денков посочи, че спрямо миналата година в IV клас има известна промяна в изпита. По думите му форматът е същият, но тази година се е изисквало повече логическо мислене и повече изразяване на собствено мнение. Той подчерта, че зрелостният изпит след XII клас ще бъде напълно различен. Министърът на образованието коментира резултатите от матурите:
„Те са според очакванията и преди съм казвал, който знае ще му бъде лесно. Това са отличниците. Гледам таблиците – 34% по БЕЛ в IV клас, 20% почти по математика – имат отлични оценки. След XII клас – 7% имат висок успех по БЕЛ, а 21% – по втория държавен зрелостен изпит. За тези ученици явно изпитът не е толкова труден. Обратно – имаме двойки, имаме тройки – там съответно имаме проблем.”
Образователният министър коментира и евентуални промени в учебните програми. Той уточни, че до края на месеца очаква докладите от експертните комисии, в които участват и учители. Според него точно преподавателите могат да кажат къде има специфични проблеми и как трябва да се решат според тях.
„Промяната в учебните програми трябва да се направи именно от експертите”, категоричен е Денков.