„За мен е много странно защо министър Шишков твърди, че няма избран маршрут за АМ „Струма“ през Кресненското дефиле. Не знам дали него го заблуждават или наистина не знае. Абсолютен факт е, че има има избран маршрут по Оценка за въздействие за околна среда /ОВОС/ от 2017 година и той е именно този – едната посока на магистралата София-Кулата да минава през Кренсненския пролом, а другата на изток, от Пиринска страна в близост до Стара Кресна“
Това заяви Десислава Стоянова от сдружение „За Земята“ пред Искра.бг по повод думите на министъра на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков, който заяви, че изборът на трасе не е предрешен.
Според Стоянова срещата между министъра и протестиращите е преминала доста бурно, като местните са заявили твърдо, че не са съгласни с този вариант на маршрута. На място са присъствали по един представител от коалиция „Да спасим Кресненското дефиле“, Българската рафтинг федерация /БРФ/ и един местен жител, който се занимава с животновъдство.
„Видях изказвания на министър Шишков, че местните трябвало да протестират, когато ОВОС е бил одобряван. Но той явно не знае, че имаше протест и подписка, а на общественото обсъждане имаше толкова много хора от Кресна, че дори не можаха да се съберат в залата. Въпреки тяхното мнение този маршрут бе избран“
Основните притеснения на природозащитниците относно трасето през Кресненското дефиле са свързани с опазването на биоразнообразието в региона, което е едно от най-богатите в Европа. Според тях няма как то да бъде запазено с компенсаторни мерки като мостове и подлези, тъй като опасността за животните ще остане налице. В района има и много свлачища, а реката на няколко години се вдига, което може да доведе и до проблеми с пътната безопасност.
Местните хора също са притеснени, че ще загубят достъпа до земите си, тъй като досега никой не е отишъл да им обясни подробности за проекта. Проблеми очакват и от БРФ, тъй като хората, които се спускат с лодки по реката, няма да могат да се връщат обратно, защото движението в двете посоки ще се загуби.
„Притеснително е също така, че в новото инвестиционно намерение са включени допълнителни неща – три нови пътни възела, подпорни стени, уширения. Уж няма да се пипа дефилето, но реално ще има работа в него.“
Според Десислава Стоянова има алтернативи за трасето. Тя припомни, че още през 2008 година бе одобрен проект за т.нар. „дълъг тунел“, който е бил с дължина около 13 км, но впоследствие е бил отменен поради различни причина. Съществува и „пълен източен вариант“, в който двете платна да минат от изток, но няма ясна обосновка защо от регионалното министерство не желаят да го построят.
не знам вече защо продължават с тези безмислени протести..
Защото ни пука за какво плащаме и защото искаме истинска магистрала, а не едни фирми да рушат богатствата на държавата ни, а в замяна да лапнат 1 милиард лева.