Дете от социален дом е с тежки наранявания по ръцете след връзване в Мездра, заявиха от УМБАЛСМ „Пирогов“. 9-годишното момче е било прието в столичното здравно заведение с наранявания по ръцете, причинени от стягане. С огромни усилия медиците са спасили пръстите му от ампутация.
Детето е било завързано към легло от друг обитател на дома, който е по-голям. В този социален дом за настаняване от семеен тип живеят 14 деца, като има и пълнолетни с увреждания.
Директорът на Центъра за настаняване Полина Александрова разясни, че детето е било вързано в петък срещу събота. Тя подчерта, че в момента то се възстановява, а дежурните възпитатели, които са допуснали това да се случи, ще бъдат наказани с дисциплинарно уволнение. Директорката посочва, че 21-годишен потребител на дома е извършил деянието. Александрова коментира пред „bTV“:
„На смяна са били 2 гледачки. Всеки потребител живее в отделна стая. Нямам представа как не са забелязали„.
Дежурната гледачка Ивка Филипова обясни, че до 20:15 часа вечерта в петък слагат децата да спят и после започват да почистват къщата. Тя смята, че момченцето е било вързано след този час. Жената сподели, че е видяла 21-годишния младеж първоначално във всекидневната, а после се бил преместил в стаята си да слуша музика и допълни:
„Обикаляме стаите, не съм видяла, че детето е вързано. В 04:00 часа надникнах в стаята и детето спеше „завито“. Пострадалото момче не може да говори, а извършителят от години е проблемен.„
Чак другата смяна са намерили момченцето завързано. Филипова споделя, че 07:00 часа е издала смяната си и в 07:30 часа са й се обадили да се върне, защото на детето са му посинели ръцете. Тя уточни:
„То беше вързано с чорапогащник. И не, и да, защото аз съм от много години, познавам децата и потребностите им. Но то нито звуци е издало, нито е плакало„.
Кметът на Мездра Иван Аспарухов коментира, че редът и дисциплината не заместват вниманието и грижата. Той подчерта, че се опират до административно-правни въпроси. Кметът коментира още:
„Да, ще бъдат наказани. Ние имаме деца, които са отгледани тук, пораснали тук – какъв е изходът от тази система? Къде ще отидат децата с тежки увреждания и специфични потребности?„.