Децата, които растат в семейства на необразовани родители от малцинствата, учат само до V-VI клас. Те отпадат най-често поради отсъствия, проблеми в училището и у дома. В повечето случаи още в първи клас те са натрупали толкова дефицити, че в училище не успяват да ги преодолеят и затова отпадат няколко години по-късно. Това е посочено в мотивите за промени в Закона за предучилищното и училищното образование, с които се въвежда задължително посещение на детска градина за 4-годишните.
Измененията предвиждат общините да имат две години, за да въведат задължителното образование за тази възрастова група. Това означава, че от учебната 2022/2023 4-годишните вече ще трябва да посещават детска градина.
В момента тенденцията е за намаляване на децата на тази възраст, които са част от системата на образованието. Последните налични данни са за 2014 година. Тогава те са били 83,9%. Средното равнище за Европейския съюз е 95,4 на сто.
През 2018 година пък децата, които са отпаднали от училище, са били 12,7%. Средното ниво за ЕС е 10,6 на сто.
В мотивите се посочва още, че въпреки че се изпълняват редица мерки за подобряване на качеството на равенството в образователния подход, са налице важни пропуски в придобиването на основни и цифрови умения.
Данните на PISA потвърждават това. Те показват, че около 40% от подрастващите в България не притежават основни компетентности в областта на науката, математиката и четенето. При учениците в неравностойно положение този процент скача на 60 на сто.
Според Министерството на образованието и науката въвеждането на задължително обучение за 4-годишните ще бъде крачка към разрешаването на този проблем. Родителите, които са социално слаби, ще бъдат подпомагани от държавата, за да могат да заплащат таксата за детска градина.
От МОН посочват още, че обхващането в детска градина на децата на 4 години е изключително важно за езиковото, социалното и когнитивното развитие на малчуганите.