Децата се интересуват от хазарт и алкохол, показват данни на „Фейсбук“

0
107
Снимка: Geralt/Pixabay
Снимка: Geralt/Pixabay

„Фейсбук“ е отбелязала стотици хиляди деца като „заинтересовани“ от реклами за хазарт и алкохол, установи съвместно разследване на британския вестник „Гардиън“ и националната медийна група на Дания „DR“.

Рекламните инструменти на социалната мрежа разкриват, че 740 000 деца на възраст под 18 години са отбелязани като заинтересовани от хазарт. Около 940 000 непълнолетни са отбелязани като заинтересовани от алкохолни напитки.

Тези „интереси“ се генерират автоматично от „Фейсбук“ въз основа на наученото от потребителя чрез наблюдение на неговата активност в социалната мрежа. След това рекламодателите могат да ги използват, за да насочват конкретно съобщения към подгрупи, които са маркирани като заинтересовани от темата.

В изявление „Фейсбук“ казва: „Не разрешаваме реклами, които насърчават продажбата на алкохол или хазартни игри на непълнолетни лица и ние предприемаме действия срещу тази дейност, когато я открием. Ние също така работим в тясно сътрудничество с регулаторите, за да предоставим насоки на търговците, за да им помогнем да достигнат до своята публика ефективно и отговорно.“

Компанията позволява на рекламодателите конкретно да насочват съобщения към деца въз основа на интереса им към алкохол или хазарт. Служител във фирмата дава пример за услуга против пристрастяването към хазарт, която може да иска да достигне до деца, които потенциално имат проблем с хазарта, и да им предлага помощ и подкрепа.

Но рекламодателите могат да използват интересите и за своите собствени цели, без да нарушават нито едно от правилата на „Фейсбук“.

Наличието на автоматизирани интереси също означава, че рекламодателите на алкохол и хазартни игри, които се опитват да избегнат правилата на компанията за рекламиране към деца, имат вече публика, която е предварително избрана за тях от социалната мрежа. „Фейсбук“ разчита предимно на автоматизиран преглед на реклами за маркиране като нарушаващи политиките. Но не е гарантирано, че автоматичният преглед ще открие нарушения, преди рекламите да започнат да текат.

Автоматичната категоризация на потребителите във „Фейсбук“ е била критикувана и преди. През май 2018 г. бе установено, че социалната мрежа е насочвала реклами към потребители, за които е смятала, че се интересуват от теми като хомосексуалност, ислям или либерализъм, въпреки че религията, сексуалността и политическите убеждения бяха изрично обозначени като „чувствителна информация“ от законите на ЕС за защита на данните.

Месец по-късно „Гардиън“ и DR откриха, че социалната мрежа алгоритмично е определила 65 000 руснаци като „заинтересовани от държавна измяна“, което потенциално ги излага на риск.

През март Министерството на жилищното строителство и градско развитие на САЩ обвини „Фейсбук“, че е нарушила закона, тъй като функциите за насочване на реклами на сайта позволяват на рекламодателите да ограничават рекламите за жилища по начин, който „незаконно дискриминира въз основа на раса, цвят, национален произход, религия, семеен статус и пол”. По това време компанията заяви, че ще работи с групите за граждански права за подобряване на своите системи за насочване на реклами.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments