Детски аудиокнижки предизвикаха фурор, но клиенти ги изкупуват и препродават на завишени цени

1
2477
Четене на книги
Четене на книги. Снимка: Pixabay

Колекция от детски аудиокнижки предизвикаха фурор сред най-малките и техните родители. Първата книжка излезе на 12 септември, като тя беше съпътствана от фигурка на главния герой, която се поставя върху тонколона, възпроизвеждаща съдържанието на творбата и пренасяща малчугана в един вълшебен свят. Предвижда се регулярно, според предварително утвърден график, да излиза нова приказка и така до 99 брой. Родителите, погълнати от всекидневните си грижи, приветстваха колекцията и мнозина решиха да я събират, водени от идеята, че „книгите са най-тихите и най-верните приятели, те са най-откритите и най-мъдрите съветници и, в същото време, най-търпеливите учители“ /Цитат на Чарлз Елиът/.

С добрите намерения често идват и лошите практики. В социалните мрежи родители се оплакаха, че графикът за разпространението на книжките, които са в ограничен тираж, не се спазва. Търговци споделят, че читавата им се носят по-рано, не са запознати с предварителния график и съответно ги пускат директно в продажба. Действията им са последвани от предприемчиви хора, които минават и изкупуват продукта, изпреварвайки родителите с цел да го препродадат на многократно завишени цени. По този повод клиенти коментират във Facebook:

„Само за информация. На повечето места зареждат книжките още в понеделник. Времето, разбира се е различно. Това е и причината във вторник вече да са изчерпани още преди обяд.“

„Много гадно така. На мен ми казаха утре. Защо не излиза навсякъде по едно и също време?“

„В София излизат един ден по рано, винаги е така.“

„Прощавайте, дали някой може да ми го закупи, и да ми го изпрати с наложен платеж? Няма го нито в сайта, нито в магазинчето при нас.“

Четене на книги
Четене на книги. Снимка Pixabay

Нелоялна практика ли е това? Основателката на онлайн платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова коментира пред журналист на Искра.бг: „Свидетели сме на класически пример, в който търсенето надвишава многократно предлагането. В тази ситуация на дефицит на въпросния продукт се стига до случаи, в които находчиви лица изкупуват повече бройки и ги предлагат за продажба с надценка, в много случаи значителна. По такъв начин печалбата отива при спекуланти, а не при производителя. Но така работи свободният пазар.“

„В подобни ситуации е добре производителите да изследват причините, които водят до този дефицит на стоките им и да направят възможното така да регулират процесите по производство и дистрибуция, че да покрият в оптимална степен търсенето, защитавайки в дълбочина интересите на потенциалните си клиенти. Това означава да изследват причините, поради които продуктът не достига до потребителите на предварително анонсираните дати – дали да оптимизират процесите по доставките, дали да контролират по-изкъсо изпълнението на договорните си отношения с търговците на дребно или да се ориентират към друг подход, който на база на извършените от тях анализи се очертава като работещ“, препоръчва Руменова.

Книжарница
Книжарница. Снимка: Pixabay

Експертът е категорична, че в случая не е налице нарушение на закона, тъй като търговецът и потребителят не са в договорни отношения, в които първият да се е ангажирал, че ще достави на втория точно на определена дата и при определени параметри предварително договорена стока в изпълнение на абонамент за определен период, например.

„Няма как практиката да бъде разгледана и като нелоялна от гледна точка на потребителското законодателство, тъй като от нея нито търговците се облагодетелстват, нито потребителят търпи икономически щети по вина на производителя или търговеца на дребно. За да бъде нелоялна дадена практика, съгласно европейската директива, тя трябва да променя или да е в състояние да промени икономическото поведение на потребителя и да го подтикне да закупи дадена стока или услуга, които не би купил без прилагането на тази практика. В случая неспазването на предварително дадения по време на маркетингова кампания от производителя график за излизането на книжките на пазара не променя поведението на потребителя към покупка за отделен брой от поредицата“, обяснява тя.

Според Руменова казусът има морално измерение и то е свързано с обстоятелството, че става дума за продукт за деца, които очакват родителите да им набавят мечтаната нова приказка и когато това не се случи, се стига до двойно разочарование. Първото – от факта, че няма да имат приказката, а техните приятелчета може би ще успеят да се сдобият с нея по един или друг път. И второтоот родителя, че не е успял да направи това за тях, макар да не е добър подход да възпитаваме децата си в убеждението, че трябва да получават всичко, което пожелаят, но все пак тук става дума за нещо, което допринася за тяхното развитие.

„В крайна сметка се стига до състезание, което останалото без новата книжка дете, ще счита за загубено от другите деца заради неполучената книжка и неуспелия родител“, заключва Руменова.

От Искра.бг оставаме на разположение на всички засегнати страни да изкажат позициите си.

Очакваме вашите снимки и сигнали на iskra@iskra.bg

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
Ззз
Ззз
1 година по-рано

В olx има дори фигурки на неизлезнали още издания