В съвременния свят, където всяко дете расте и се развива под влиянието на множество фактори, включително генетични, социални, културни и образователни, значението на индивидуалния подход към наблюдение и подкрепа на децата става все по-актуално.
В интервю за Искра.бг детският психиатър д-р Сабина Стоянова, която е на индивидуална практика в МЦ-„Меден рудник“ и е част от екипа в Медицински център Бургас „Д-р Стайков“, подчерта важността от ранното и цялостно оценяване на развитието на детето в различните сфери – двигателно, когнитивно, социално и комуникативно развитие.
Д-р Стоянова обяснява, че развитието на детето е уникално и зависи от множество фактори, което изисква индивидуален подход при наблюдението и оценката му. По думите й специалистите внимателно разглеждат как генетични фактори и условията на живот, включително семейната среда, влияят на развитието на всяко дете. Психиатърът посочи:
„При съмнения за проблем в поведението на детето е хубаво да се потърси специалист, който се занимава с ранно развитие на детето, след което се прави една цялостна оценка на цялото поведение. При нас задължително присъстват двамата родителите, а понякога разширяваме кръга на семейството, в зависимост от това кой се грижи за детето. Първоначални прегледите стават в присъствието на родителите, за да обяснят кога са се появили определени симптоми.“
Детският психиатър подчертава значението на ранната интервенция при забелязани проблеми в поведението или развитието на детето.
„Семейното участие е важно, като при първите сигнали за проблеми се препоръчва търсенето на специализирана помощ. Първоначалната оценка и наблюдение с участието на родителите позволяват на специалистите да направят цялостна картина на състоянието на детето“, посочи д-р Стоянова.
Обсъждат се и предизвикателствата пред децата в учебната среда, където преходът от детска градина към училище представлява важен момент в тяхното развитие.
„Наблюдателността и подкрепата от страна на учителите и родителите са ключови за успешната социална адаптация и преодоляване на трудностите“, категоричен е детският психиатър.
Д-р Стоянова също така акцентира на важността на активните игри и ограничаването на екранното време в ранна детска възраст. По думите й реалната комуникация и взаимодействие с възрастни и връстници е от съществено значение за развитието на социални умения и моторика.
Психиатърът засяга и темата за нарастващата честота на аутизма, подчертавайки спора между специалистите дали увеличението на случаите е реално или е резултат от подобреното разпознаване и диагностициране. Тя изтъква важността на ранната диагностика и индивидуализираната подкрепа за деца с аутизъм и техните семейства.
В заключение д-р Сабина Стоянова подчертава, че подходът към развитието и поведението на децата трябва да бъде цялостен и индивидуализиран с акцент на ранната интервенция и семейната подкрепа. Разбирането и сътрудничеството между родители, учители и специалисти са ключови за успешното развитие и благополучие на всяко дете.
Обяснете тези неща на учителите във у-ще „Единство“, гр. Плевен. Детето ми е единственото в класа, което няма телефон!!! Даже учителката казала, ама как така само ти нямаш телефон…??? Трябвало да има, заради часовете по компютърно моделиране ?!? Освен това всички домашни се дават по вайбър! Жена ми постоянно си следи телефона, за да знаем какво има за домашно! Самото дете не знае,… БЕЗНАДЕЖДНА БЪЛГАРСКА ПРОСТОТИЯ !!!