Публикации на испански език в социалните медии от онлайн знаменитости, радио коментатори и други многократно поставиха под съмнение надеждността на гласуването по пощата и фалшиво описваха кандидата за президент Джо Байдън като социалист, според експерти по дезинформация на испански език и публикации, видяни от “Ройтерс”.
Други публикации дадоха превес на QAnon на испански, конспиративна теория, в която се твърди, че действащият президент Доналд Тръмп се бори с трафиканти от “тъмни държави“ и описват Байдън като “суперхищник“ или “педофил“.
Компаниите в социалните медии въведоха нови правила за борба с дезинформацията, свързана с изборите, чрез етикетиране на съдържание, ограничаване на обсега му или премахването му. Прилагането до момента е неравномерно. Докато YouTube, Twitter Inc и Facebook Inc на Alphabet Inc са предприели действия срещу някои фалшиви или подвеждащи публикации на испански език, много други остават онлайн и продължават да се разпространяват, установи “Ройтерс”. Даниел Акоста Рамос, изследовател от First Draft, каза:
“Във Фейсбук и другите платформи им отнема повече време да сигнализират и да предприемат действия, когато публикацията е на испански, отколкото на английски.”
С това изказване той защити жалба, изразена от четирима други експерти, които разговаряха с изданието. Говорителка на Фейсбук отказа да коментира въпроса, но заяви, че компанията е предприела множество стъпки за борба с дезинформацията на испански език, включително добавяне на два нови испански езикови партньора за проверка на фактите преди изборите. Тя не се обърна към списък с публикации и видеоклипове, споделени от Ройтерс, които изглежда нарушават политиките на компанията.
Изследователите на социалните медии също изразиха загриженост относно разпространението на дезинформация в услугата за съобщения WhatsApp. Лиза Заяс, прогресивна организаторка във Флорида, предостави на Ройтерс примери за дезинформация на испански език, разпространена чрез множество канали на WhatsApp, използвани в нейната местна общност. Мемета и графики описват картина на демократичен претендент, който се стреми да приема закони “срещу” църквата.
Дезинформацията в WhatsApp остава особено трудна за проучване или противодействие, тъй като включва лични съобщения. Заяс каза, че примерите, които забелязва, обикновено произхождат от Facebook, Twitter или YouTube, но се доставят в приложението за чат. Каза Алекс Стамос, бивш главен служител по сигурността на информацията във Facebook, заяви:
“Има и други държави с демократични избори, където е имало много повече дезинформация, която е равностойна, по-специално Индия и Бразилия, поради дълбокото навлизане на WhatsApp и затова е възможно тя да изиграе роля (тук).”
Говорител на WhatsApp каза, че нова политика, ограничаваща препращането на съобщения, е важен инструмент в борбата с дезинформацията.
“Роби на матрицата”
Испаноезичните избиратели са ключов избирателен район в множество щати на бойното поле и подкрепата на Байдън сред тези избиратели беше по-ниска от очакваната в някои региони. Във Флорида републиканецът Тръмп спечели 45% от гласовете на латиноамериканците, което е с 11 процентни пункта подобрение спрямо 2016 г.
Не е ясно дали тази дезинформация е оказала влияние върху вота на латиноамериканците, който се състои от различни националности и интереси, тази година. Avaaz, глобална гражданска организация, заяви в четвъртък, че е открила най-малко 43 публикации на испански език в социалните медии, които популяризират фалшиви сведения за изборите. Досега съдържанието е генерирало над 1,4 милиона взаимодействия в социалните медии, добави тя.
Групата цитира няколко примера, включително две страници във Фейсбук, описани като “новинарски и медийни уебсайтове”. Всеки от тях е съответно наречен „Slaves of the Matrix“ и „Mr.capacho en vivo“ и може да се похвали с над 250 000 последователи, взети заедно. Техните публикации редовно привличат десетки хиляди зрители и хиляди коментари и споделяния.
Двете страници твърдяха, че Тръмп е спечелил преизбирането си, преди всички бюлетини да бъдат преброени, че демократите се опитват да откраднат гласове, и предупредиха за предстоящо затъмнение в социалните медии. Постовете, които правят неверни твърдения, не получават проверка на фактите, но съдържат етикети на Фейсбук, които насочват потребителите към определена секция – “Вижте актуализации за изборите”.
Фирмата за медийно разузнаване Zignal Labs също заяви пред Ройтерс, че е забелязала поредица от публикации на испански език в социалните медии и интернет форума, свързващи Байдън с педофилията преди 3 ноември. Те бяха разпространени в множество интернет платформи, анализирани от Zignal, включително Twitter, Facebook, Reddit, Instagram и аматьорски новинарски блогове.
Zignal заяви, че е намерил повече от 7000 споменавания, съдържащи комбинация от фразите „Байдън“ или „хищник“ и „pedófilo“ в изборния ден и повече от 40 000 през седмиците, предшестващи го. Той завихри още 12 596 споменавания във вторник на испански, позовавайки се на Байдън, откраднал изборите.
Много от публикациите остават активни и не са премахнати.
YouTube премахна два видеоклипа, съдържащи дезинформация за изборите на испански език, които набраха хиляди гледания, след като Ройтерс ги сигнализира пред говорител, който заяви, че политиките на компанията се прилагат “последователно на всички езици и региони”.