Съветът на директорите на Boeing трябва да бъде изправен пред съдебно дело от акционери за две фатални катастрофи, свързани със самолета на компанията 737 Max, постанови американски съдия, цитиран от “BBC”.
Морган Зърн заяви, че първата катастрофа е поставила „червен флаг“ за ключовата система за безопасност на самолета, “която бордът е трябвало да вземе под внимание, но вместо това го е игнорирал”. Той каза, че истинските жертви са загиналите и техните семейства, но инвеститорите също са загубили милиарди долари.
Boeing заяви, че ще „обмисли следващите си стъпки“. В решението си съдията от Делауеър каза:
“Макар да изглежда безчувствено пред загубите на семействата, корпоративното право признава друг набор от жертви: Boeing като предприятие и неговите акционери. Акционерите са се обърнали към този съд, твърдейки, че директорите и служителите на Boeing не са успели да контролират критичната за самолетите безопасност на самолетите, за да защитят стойността на предприятията и акционерите.”
Катастрофите в Индонезия и Етиопия през 2018 и 2019 г. убиха всички 346 души на борда, което доведе до заземяване на 737 Max по целия свят. Разследванията по-късно установиха грешка в автоматизирана система за управление на полета, известна като MCAS.
През януари Boeing плати 2,5 милиарда долара за уреждане на наказателни обвинения, скривайки информация за промени в MCAS от служители по безопасността, допринасящи за катастрофите. Въпреки това компанията все още е изправена пред граждански дела, заведени от семейства, заедно с последното действие от акционерите.
Във вторник вицеканцлерът Зърн отхвърли някои от претенциите на инвеститорите, включително един относно решение за присъждане на бившия главен изпълнителен директор Денис Мюленбург с пенсионен пакет от 60 милиона долара, след като той беше уволнен. Съдията обаче каза, че може да задвижи още едно твърдение за надзор на членовете на борда. Акциите на производителя на самолети паднаха след инцидентите и тепърва ще се възстановяват напълно. Говорителят на Boeing заяви:
“Разочаровани сме от решението на съда да разреши делото на ищците да продължи след този предварителен етап на съдебно производство.”
Той добави:
“Ще прегледаме внимателно становището през следващите дни, докато обмисляме следващите си стъпки.”
Max е разрешен да лети в САЩ през ноември 2020 г., а в Европа и Канада през януари тази година. Той остава основан в Китай. Катастрофите вече струват на Boeing около 20 млрд. долара глоби, отменени поръчки и други разходи.