Днес отбелязваме 16 години Омбудсман в България

0
94
Диана Ковачева
Снимка: Пресцентър на Омбудсмана на Република България

Днес се навършват 16 години от създаването на Омбудсмана. Време, в което националният обществен защитник, ден след ден, година след година, изгради почтена, истинска, смислена и работеща връзка с гражданите. Връзка, която се основава на доверие, уважение, ангажираност и стремеж да се помогне на всеки човек, потърсил подкрепа от институцията.

По стечение на обстоятелствата, последната година на омбудсмана е тази, в която за съжаление, беше достигнат своеобразен рекорд на жалби на гражданите, годината, в която най-ярко пролича огромната нужда и смисъл от съществуването му като институция. Над 60 000 души са се обърнали към защитника със своя проблем, грижа и болка.

„Давам си сметка, че причината за това високо обществено доверие към нас е и безпрецедентна пандемия СOVID-19, която безпощадно отне милиони човешки животи по света и доведе до тежка здравна, социално и икономическа криза и у нас. А тя от своя страна нанесе тежки удари върху основните права и то не само върху правата на уязвимите групи – възрастни и безпомощни хора, хора в неравностойно положение, на бедни, болни, самотни, децата, в и извън институции, но и върху обществото като цяло.“, коментира Ковачева.

От институцията отчитат, че изминалата година е била трудна за цялото човечество и в България, не правим изключение. Изпълнителната, законодателната и съдебната власт трябваше да отговорят на предизвикателствата, за да защитят живота и здравето на гражданите, с непопулярни мерки и извънредно законодателство, което не се прие еднозначно.

„За мен и екипа ми основен приоритет бе стриктното съблюдаване за спазването на баланс и пропорционалност, така че да не бъдат неправомерно ограничени или отнемани основни права на хората. Да, вярно е, че ограничението или отмяната на някои основни права при извънредно положение е допустимо в съответствие с чл. 15 от Европейската конвенция за правата на човека и основните свободи (ЕКПЧ). Но е вярно също така, че дерогирането им е временно и с ясен срок на действие.“, добавя Ковачева.

Напълно логично, препоръките и становищата на омбудсмана до централни и общински органи и до доставчици на обществени услуги само за първите два месеца на локдауна се увеличиха с 30% спрямо същия период на предходната.

„За да успеем като институция да откликнем и помогнем на всички, които се обърнаха за помощ, подкрепа или съдействие по време на извънредното положение, мобилните телефони на експертите ни бяха публикувани на интернет страницата на омбудсмана и на практика 24 часа в денонощието бяха на разположение на хората и техните проблеми. Така, впрочем е и до днес. Ще бъде и занапред. Защото, без изобщо да надценявам работата институцията – от последна надежда омбудсманът се оказва една от първите институции, които хората сезират, търсят и намират подкрепа. Доверие, което няма да предадем.“, обещава в заключение Ковачева.

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments