Около 12:00 часа днес ще бъде пуснато движението без ограничения в тунел „Витиня“ на АМ „Хемус“. Ремонтираната тръба за столицата е с нова облицовка, хидроизолация, отводнителна и дренажна система, асфалтова настилка, система за видеонаблюдение, пожароизвестяване, вентилация, светофарна уредба, осветление и система за светлинно водене, с които се осигуряват по-висока безопасност на пътуването и възможност за бърза реакция при инцидент. В съоръжението са били монтирани и 14 реверсивни вентилатора. Тръбата е с енергоефективно LED осветление, монтирани са 375 осветителни тела.
„Витиня“ е най-дългият автомобилен тунел в България, с дължина 1195 метра. Строителството му е започнало през 1974 година, а в експлоатация е от 1984 година. Досега не е бил извършван подобен ремонт. През 2017 година беше инспектирна тръбата в посока София и беше установено, че тя не отговаря на изискванията и не е гарантира безопасността на пътуващите. Изпълнявани са били частични ремонтно-възстановителни дейности. На съоръжението са били направени множество проучвания и експертизи, въз основа на които се е предприело авариен ремонт.
Извършени са били множество изследвания с георадар и геологически сондажи. Това е сложен процес, към който се пристъпва, след като чрез механични обследвания и огледи са констатирани конструктивни проблеми. Проучванията са показали, че необходимият ремонт ще е по-сложен и ще отнеме повече време от първоначално предвиденото. Установени са били кухини както между първичната и вторичната облицовки, така и между първичната облицовка и планината. Причините за наличието им са били комплексни.
Едната е била от местоположението на тунела, който е в Гогинския разлом. Друга причина са различните технологии, които са били използвани в строителството на съоръжението през 70-те години. Според експертите стоманената армировка е била в гранично състояние до момента, в който носимоспособността й е щяла да стане нулева и при съвсем дребно въздействие е имало опасност да се свлече цялата скална маса.
За усилване на тунела и попълване на кухините между първичната облицовка и скалния масив е бил инжектиран специален бетонов разтвор през направени за целта 3 хиляди отвора. След това е било извършено укрепване на масива и тунелните облицовки, за което са изпълнени анкери с обща дължина около 72 км. Всичките са инжектирани с около 600-700 литра циментов разтвор за всеки анкер. Положени са били около 28 125 квадратни метра хидроизолация, 4500 кубични метра пръскан бетон по целия свод на тунела, 516 тона армировъчна стомана, 5400 тона асфалт, 790 кубични метра тротоарни блокове. Изградена е била сложна дренажна система, която отвежда водите, задържани от хидроизолацията и предпазва новата облицовка. Направена е била и система за опасни разливи. В резултат от всички дейности тунелът вече е напълно сух и без течове.
В съответствие с европейската директива 2004/54/ЕО на тунел „Витиня“, който е над 1 километър дълъг, е трябвало да се пробият три напречни галерии, които да се свързват с две тръби. Две от тях са пешеходни, а другата е шосейна. В случай на авария в някоя от тръбите, връзките ще се ползват за евакуация на хора и автомобили, както и за достъп на линейки, пожарни и други специализирани автомобили.
Трите галерии са прокопани в тръбата за София, предстои довършването им в тръбата за Варна и монтиране на поръчаните портални врати за нея. Заради пандемията обаче ще закъснее доставката от чужбина на част от оборудването. След като то пристигне, ще трябва да се пробие вход към всяка една от трите галерии в тръбата за Варна. При извършването на тези дейности и монтирането на вратите, движението в посока Варна за кратко ще бъде преустановено. Ще се прецени през кой период ще е най-подходящо да се извършат тези дейности, за да не се затруднява трафикът около предстоящите празници.