Председателят на Агенция „Пътна инфраструктура“ /АПИ/ Апостол Минчев обяви, че до края на юли отсечката между Чирпан и Стара Загора на АМ „Тракия“ ще бъде готова и пусната. В ефира на „БНТ“ той разкри, че проблемите са няколко и уточни:
„На първо място организационни въпроси, касаещи фирмите подизпълнители, на второ място – имаше от една от фирмите некачествено изпълнение, дължащо се на неспазване на технологии, на несъгласувани с нас материали. И на трето място, затрудненията, идващи от временни метеорологични условия.“
Най-късно до утре ще започне изгребването на настилката и след това ще бъде положена нова, която ще е за сметка на изпълнителите. Ремонтът ще излезе приблизително 90 милиона лева, а гаранцията му е 2 години.
„Възможно е гаранциите да бъдат година, две или повече в зависимост от това за какво говорим – ако е за ново строителство – там гаранциите са по-големи, възможно е да се заложат в договора по-големи от нормативно изискуемите. Това е въпрос на нормативна база или на клаузи в договорите.“
Предвижда се след Стара Загора в посока Бургас също да се прави подобен ремонт, но най-вероятно той ще се случи през 2022 г. Минчев коментира и казуса с АМ „Хемус“. Според него проблемът с тунел „Витиня“ започва със самото му изграждане и се стига до поддръжката му. По думите му изграждането е било при много занижени изисквания и критерии.
„Поддръжката в продължение на години или не я е имало, или е била много козметична. И сега изведнъж се оказваме с тунели, които са в лошо състояние“, добави Минчев и поясни, че към момента няма притеснения откъм конструктивната гледна точка, но тунелите трябва непрекъснато да се поддържат.
„В рамките на тази „ин хаус поръчка“, която е осъществена в последните години за строителството на АМ „Хемус“, има много неща, които са смущаващи. Четирите мостови съоръжения, аз бих добавил и една траншея, която по проект би трябвало да бъде тунел, това е тема, която сме коментирали с колегите от министерството и там въпросите са касаещи чисто техническата страна на тези съоръжения“, посочи Минчев.
Според проекта, по който би трябвало да се изгражда АМ „Хемус“, който е бил приет преди 2 години, тези съоръжения и този тунел, а не траншея, е трябвало да бъдат направени по един начин.
„А в началото на тази година след постъпки от страна на „Автомагистрали“ ЕАД е започнала техническа кампания, завършила с два етиса в Агенция „Пътища“, на които етиси е приета корекция на тези четири съоръжения и на този тунел, като тази техническа корекция е много сериозна, технически много смущаваща“, коментира Минчев и поясни, че е променена външната конструкция на съоръженията и тунелът, който е бил предвиден по проект, като е превърнат в траншеен изкоп. По думите му трябва да се възложи техническа експертиза дали промяната е разумна или не.
Парите, които се отделят за пътища – ремонти и ново строителство, са крайно недостатъчни, смята шефът на АПИ. Според него това, което се заделя в последните 15 години, е в пъти по-малко от нужното.