45 000 докери, които стачкуваха вчера за първи път от десетилетия насам в 36 американски пристанища – от Мейн до Тексас, могат да вземат превес в конфликта си с пристанищните оператори, който е предизвикан от недоволство от заплащането и използването на автоматизирани системи в работния процес, предаде „Associated Press“.
Демонстрацията на недоволство се радва на нарастваща обществена подкрепа и на редица скорошни победи в други отрасли, в допълнение към подкрепата на администрацията на президента Джо Байдън, която подкрепя силно профсъюзите. Позицията на докерите в преговорите вероятно допълнително се подсилва от факта, че напоследък веригата за доставка на стоки в страната е подложена на натиск, особено след разрушенията от урагана „Хелън“, който съвпадна с пика на сезона за доставка на празнични стоки. Профсъюзът изтъква също така и рекордните печалби на корабните компании, които отчасти се дължат на недостига на стоки в резултат на пандемията, както и на по-изгодния договор, който докерите от Западното крайбрежие на страната постигнаха миналата година. Работното натоварване на докерите също са се увеличило осезаемо, а ефектите от инфлацията са намалили размера на заплатите им през последните години.
Друг важен момент е, че търговията на САЩ с други страни се разраства все повече, което на свой ред води до допълнително засилване на влиянието на профсъюза. По повод на това експертите смятат, че прогнозите за изхода на стачката изглеждат оптимистични за пристанищните работници.
„Смятам, че тази работна група има голяма сила при преговорите. Те са ключови работници, които не могат да бъдат заменени, а и дейността на пристанищата се развива добре,“, споделя Хари Кац, професор по колективно договаряне в университета „Корнел“.
Стачката на пристанищните работници, която е първата от 1977 г. насам, може да блокира веригите за доставки и да доведе до недостиг на редица стоки, както и до по-високи цени, ако продължи повече от няколко седмици. След полунощ днес работниците организираха стачни кордони и развяха демонстративно плакати с призиви за по-високо заплащане на труда си и забрана на автоматизацията в работния им процес, която може да доведе до загуба на работни места.
Според Алън Сигър, президент на Асоциацията на дистрибуторите на продукти, потребителите вероятно няма да усетят недостиг поне в близките няколко седмици, ако стачката продължи толкова дълго, въпреки че някои бързо развалящи се продукти като бананите могат да изчезнат от магазините за хранителни стоки. В очакване на стачката повечето големи търговци на дребно предвидливо се запасиха със стоки, като ускориха доставките на подаръци за празниците. Стачката, която се провежда седмици преди президентските избори, може да се превърне във фактор в надпреварата за поста в Белия дом, ако недостигът на продукти започне да засяга много избиратели. В крайна сметка може да нарасне натискът върху администрацията на Байдън да се намеси и да се опита да наложи временно прекратяване на стачката.
Малък напредък в преговорите бе отчетен само няколко часа преди началото на стачката в 12:01 ч. Морският алианс на САЩ, групата, която преговаря от името на пристанищата, обяви, че и двете страни са отстъпили от първоначалните си позиции. Алиансът предложи 50% увеличение на заплатите по време на шестгодишния срок на договора. Исканията на ръководството на профсъюза включваха преминаване към 61,5%, но по-късно профсъюзът изтъкна, че ще се придържа към първоначалното си искане за 77% увеличение на заплатите за шест години напред.
Ще има ли винетки за придвижване по Околовръстния път в София?