Нова методика за обследване на тежките пътни инциденти, бързо и ефективно събиране на наложени санкции, одитите за пътна безопасност на всички пътища, включително и на магистралите са някои от препоръките в доклад, изготвен от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, който е публикуван за обществено обсъждане на сайта на институцията.
От агенцията посочват, че това е първият цялостен анализ на нивото на безопасността на движението по пътищата в България и на неговата основа ще бъде разработена Стратегията за безопасност на движението в периода 2021 – 2030 година.
Предвидената нова методика за обследване на тежките пътни инциденти ще има за цел да проучи всички факти и обстоятелства около тях. В момента на база предварителния оглед на мястото на произшествието в годишните отчети на Пътна полиция пише, че 96% от инцидентите в страната са резултат от грешка на водача.
При особено тежки инциденти се предлага те да се обследват от специалисти от различни области – пътни полицаи, инженери, експерти по пътна безопасност и др. Водещо да бъде не установяване на вина, а дефицитите свързани с: поведението на водача, изправността на превозното средство, състоянието на инфраструктурата, метеорологичната обстановка и т.н., за да се види причината или проблема за настъпването на ПТП и той да бъде своевременно отстранен. Предвижда се и в огледите на пътните инциденти да започне да се отбелязва дали превозното средство е с ляв или десен волан, за да се изследва влиянието на превозните средства за обратно движение.
Подобряване на събираемостта и съкращаване на сроковете за връчване на наложени санкции по Закона за движение по пътищата, отказ на административни услуги от всички институции при неплатени задължения и проверка на гражданите (в това число чуждестранни) на изходните ГКПП за наличие на наложени с електронен фиш глоби, оборудване на патрулните автомобили на Пътна полиция с ПОС терминали с възможност за заплащане на санкции на място – това са част от останалите препоръките в частта „Контролна дейност“ в анализа.
Основният извод на държавната агенция е, че в момента процедурата по установяване, връчване и налагане на наказание, както и събираемост на съответните глоби и/или имуществени санкции, води до неизпълнение на основната функция на административно-наказателната отговорност – превенцията. В тази връзка са подготвени изменения в Закона за движение по пътищата, които ще въведат новите елементи, като становището на ДАБДП е, че те трябва да бъдат приети приоритетно. Разширяване на пътните участъци с контрол от автоматизирани технически средства и приоритетно пълно обезпечение с тях на участъка София – Пловдив от АМ „Тракия“ е друг индикиран приоритет.
Най-честите технически неизправности, които водят до произшествие са спукване на гума и повреда в спирачната уредба, е заключението в частта „Превозни средства“, като основната препоръка е последователна работа за гарантиране на техническата им изправност. Основна насока на работата на агенцията в бъдеще е да мотивира собствениците на автомобили да настояват годишните технически прегледи реално да установяват изправността на автомобила. Предлага се и създаване на публичен регистрационен режим на фирмите, извършващи сервизна дейност.