От правителствен доклад става ясно, че авиостроителната компания Боинг не е предоставила задължителна документация за промените по ключови системи,
които се смята, че са довели до смъртоносните катастрофи на двата самолета “737 Max”, предава „Асошиейтед Прес“. Регулаторните органи, одобрили самолета, не са разполагали с информация доколко навигационната система е способна да забие носа на самолета.
Правителственият персонал, участвал в изпитателните полети, е знаел за промените в навигационната система на Боинг, но инженерите, които са отговорни за сретифицирането на машината, не са били информирани, сочи докладът, които предстои да бъде публикуван в сряда.
Инженерите от Федералната авиационна администрация са провели обстоен тест на навигационната система “MCAS” едва след катастрофата, състояла се на крайбрежието на Индонезия през октомври 2018. При нея, както и в последвалата след пет месеца в Етиопия, “MCAS” е натиснала носа на самолетите, при което пилотите не са успели да възстановят контрола над машините. В катастрофите загиват общо 346 души, а регулаторни органи от цял свят заземиха всички Боинг “737 Max” – общо 400 самолета.
Тази седмица Боинг и Федералната авиационна администрация започнаха наново процеса по сертифициране на машините. В случай, че тестовите пилоти на агенцията сметнат полетите за задоволителни, авиолиниите ще могат да върнат машините в експлоатация още тази година, което би било огромна победа за Боинг, след като компанията се изправи срещу десетки дела за причиняване на смърт от близките на загиналите.
Много от откритията на доклада, изготвен от главния инспектор на Департамента по транспорта на САЩ, бяха наскоро упоменати в медийни публикации. Докладът обаче предоставя допълнителни доказателства за регулаторните органи, целящи оптимизация на процеса на Федералната авиационна администрация по въвеждането на нови самолети в експлоатация. Докладът е заявен от главната секретарката на транспорта на САЩ Елани Чао и лидери от конгреса на САЩ, сред които демократа от Камарата на представителите на САЩ Питър ДеФазио и републиканския сенатор от Мисисипи Роджър Уикър, чиито комитети разследват решението на Федералната авиационна администрация за въвеждането на Боинг “737 Max” в експлоатация.
В коментар към доклада Федералната авиационна администрация добавя, че мнението на главният инспектор би “помогнало на Федералната авиационна администрация да установи причините, довели до катастрофите и да гарантира, че подобни инциденти няма да се повторят в бъдеще”. Агенцията обяви, че вече работи по подобрения на процеса по сертифициране.
В изявление говорителят на Боинг Бернард Чой обяви, че компанията ще гарантира, че подобренията по “737 Max” ще бъдат “цялостно и обстойно тествани”. Със завръщането на самолетите в експлоатация, добавя още той, “моделът ще се превърне в една от най-щателно ревизираните машини в историята на авиоиндустрията и ще служи като еталон за сигурност”.
Докладът на главният инспектор представлява хронологическо проследяване на процеса по създаването на самолета – от проектирането му през 2012, до заземяването на модела през 2019. По време на ранните разработки на Боинг “737 Max” компанията отбелязва, че “MCAS” системата не би следвало да се активира често, поради което не е била обстойно инспектирана от Федералната авиационна администрация. Когато през 2016 самолетът е преминал през тестови полети, Боинг променя конфигурацията на “MCAS” с цел да засили натискането върху носа при определени обстоятелства. Компанията обаче не е предоставила нужните документи за направената промяна, сочи докладът на главния инспектор.
Тестовият пилотен екип на Федералната авиационна администрация е бил наясно, но “ключови инженери на администрацията и експертите, отговарящи за подготовката на пилотите, споделят, че не са били информирани за промените в навигационната система”, докладва главният инспектор.
Федералната авиационна администрация е започнала ревизия на сертификата на “MCAS” повече от два месеца след катастрофата в Индонезия. Това е и първият път, когато инженери на агенция обстойно проверяват системата, сочи докладът.
Както бе обявено по време на заседанието на комитета на Транспортната комисия от изминалата година, анализ на Федералната авиационна администрация сочи, че в текущата си конфигурация “MCAS” увеличава с петнадесет пъти риска от самолетна катастрофа. Същевременно обаче агенция допусна експлоатацията на самолетите, докато Боинг отстранява проблема в системата, което бе планирано да завърши през юли 2019.
Втората катастрофа на Боинг “737 Max” се състоя през март 2019. „Асошиейтед Прес“ получи копие от доклада преди публикуването. Откритията в него бяха по-рано упоменати от новинарската агенция “Reuters”.