Доклад: Европа напредва към доставки с нулеви емисии в градовете

Ново общоевропейско проучване, към което българското екологично сдружение „За Земята“ допринася, посочва градове и компании на континента, които заменят замърсяващите дизелови превозни средства за доставки в градовете с по-чисти алтернативи

1
22
Нулеви емисии
Нулеви емисии. Снимка: "За Земята"

Ново общоевропейско проучване, към което българското екологично сдружение „За Земята“ допринася, посочва градове и компании на континента, които заменят замърсяващите дизелови превозни средства за доставки в градовете с по-чисти алтернативи. Докладът, наречен „Пионерите на логистиката с нулеви емисии в европейските градове“, се появява малко преди въвеждането на първите зони с нулеви емисии в Европа през 2025 г.

Преминаването към по-чист транспорт е основно предизвикателство в Европа. Въпреки че микробусите и камионите представляват едва 13% от превозните средства по пътищата на ЕС, те допринасят за шокиращите 51% от емисиите на азотни оксиди /NOx/ и 40% от парниковите газове от автомобилния транспорт. Ако не бъдат предприети мерки, трафикът, свързан с градската логистика, вероятно ще продължи да нараства. Между 2014 и 2023 г. броят на регистрираните дизелови ванове във Великобритания се е увеличил с над милион, като този модел се повтаря и в други европейски страни.

Докладът на групата за чист транспорт Clean Cities, в която участва и „За Земята“, посочва 35 града в Европа, които са поели ангажимент за въвеждане на зони с нулеви емисии за товарния транспорт. Повече от 100 града са подписали международни ангажименти да станат въглеродно неутрални, включително с действия за декарбонизация на автопарка. По-голямата част от тези населени места се намират в Нидерландия, където национален закон задължава създаването на зони за доставки с нулеви емисии. Въпреки това, градове в още доста държави са се присъединили към инициативата и са въвели или имат планове да въведат свои собствени зони с нулеви емисии.

Проучването посочва цели 182 компании, които избират електрически и карго-велосипедни доставки. Много от тях са в логистичния сектор, включително най-големият доставчик на пощенски услуги в Австрия, Österreichische Post, както и IKEA Group, bpost в Белгия, DHL Express, DPD и UPS, които работят за трансформация на градската логистика.

Преминаването към по-чиста логистика може да има и икономически ползи за бизнесите, показва опитът на Österreichische Post AG.

„Всеки ден пестим енергия и разходи, а превозните средства, които използваме, са се доказали като надеждни. Повече от 40% от нашите около 4 000 превозни средства вече са с нулеви емисии, а целта ни е до 2030 г. да осигурим неутрална доставка с нулеви въглеродни емисии на последната миля в цяла Австрия“, казва Пол Яначек, старши вицепрезидент, отговарящ за автопарка на компанията.

Намаляването на броя на пътуванията чрез използването на пунктове за доставки или микро хъбове, както и преминаването към по-малки и по-ефективни превозни средства, също са подчертани като ключови начини за справяне с емисиите от товарния транспорт.

Ивайло Мирчев с тежки обвинения към Митко Каратиста за купуване на гласове в Бургас

Абониране
Известие от
guest

1 Comment
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Доклад: Европа напредва към доставки с нулеви емисии в … […]