Понастоящем няма държава в света, която да използва оловен бензин за зареждането на автомобили и камиони, обявиха от Програмата на ООН за опазване на околната среда.
Както е известно, токсичното гориво замърсяваше силно въздуха, почвата и водата в продължение на почти век. Наред с това този продукт крие рискове и за човешкото здраве, тъй като може да причини сърдечни заболявания, рак и инсулт, а освен това има доказана връзка с развитието на сериозни проблеми при мозъка на децата.
Повечето страни с високи доходи забраниха използването на горивото още през 80-те години на миналия век, но в Алжир това се случи едва през юли тази година. Генералният секретар на ООН Антонио Гутериш определи изтеглянето на оловния бензин от световната търговската мрежа като „международна история на успеха“.
Практиката с добавянето на оловото започва да се прилага в началото на 20-те години на миналия век с цел подобряване на работата на двигателя. Ситуацията обаче стана тревожна още през 1924 г., когато петима работници починаха, а още десетки други бяха хоспитализирани след тежък припадък, получен по време на смяната им в рафинерия, управлявана от американския петролен гигант „Standard Oil“. Въпреки този факт обаче оловото продължава да присъства в състава на бензина в световен мащаб до 70-те години на миналия век. След това по-богатите страни започнаха постепенно да прекратяват употребата му, но три десетилетия по -късно, в началото на 2000-те години, все още имаше 86 държави, използващи оловен бензин.
Северна Корея, Мианмар и Афганистан спряха да продават и използват оловен бензин до 2016 г. След това останаха само няколко страни, включително Ирак, Йемен и Алжир, които продължиха да доставят активно токсичното гориво през втората половина на последното десетилетие.
Екологичният регулаторен орган на ООН (Програмата на ООН за опазване на околната среда) работи активно с правителства, частни компании и граждански групи в посока постепенно прекратяване на употребата на оловен бензин от 2002 г. насам.
„Оловното гориво илюстрира накратко типа на грешките, които човечеството допуска на всяко едно ниво в нашето общество.“, твърди Ингър Андерсен, изпълнителен директор на Програмата на ООН за опазване на околната среда. Все пак, тя смята, че изтеглянето на опасния продукт показва, че човечеството може да се поучи от грешките си и да ги поправи грешките.
Неправителствената организация „Greenpeace“ също приветства този ход, като го нарече „краят на една токсична ера„: „Това ясно показва, че щом можем да премахнем едно от най-опасните замърсяващи горива през 20 -ти век, можем да премахнем и абсолютно всички изкопаеми горива.„, споделя Тандиле Чиняванху, представител на „Greenpeace“ в Африка.