Смъртните случаи на пътя в Европейския съюз /ЕС/ са се повишили с 4% през 2022 г., като са достигнали до 20 679. Това е отчетено в доклад за индекса на ефективността на безопасността на движението по пътищата на Европейския съвет за транспортна безопасност /ETSC/, който бе публикуван днес. Анализът, който отчита какъв е напредъкът на ЕС за пътна безопасност, показва още, че броят на смъртните случаи през разглеждания период все още е с 9% по-нисък спрямо 2019 г. – последната година преди COVID пандемията да промени драматично обема на трафика.
ETSC предупреждава, че ще е нужно да се предприемат сериозни мерки за намаляване на смъртните случаи със 17,2% спрямо 2019 г., за да може да бъде постигната целта на ЕС и ООН за понижаване наполовина на броя на смъртните случаи по пътищата до 2030 г.
39 553 смъртни случая на пътя са били предотвратени в ЕС през периода 2013-2022 г. в сравнение с броя, който би бил регистриран, ако всяка държава-членка беше продължила да регистрира същия брой всяка година като през 2012 г. В ЕС общото ниво на смъртност по пътищата е 46 смъртни случая на милион жители през 2022 г. в сравнение с 54 на милион през 2012 г. Според публикувания анализ Норвегия е лидер с 21 загинали на пътя на милион жители, следвана от Швеция с 22 на 1 милион. Най-висока е смъртността в Румъния с 86 смъртни случая на милион жители през изминалата година.
Сред основните препоръки, отправени към националните правителства в доклада, е понижаване на разрешената скорост за различните типове пътища – 30 км/час по градски пътища, 70 км/час по неразделени селски пътища и максимална скорост от 120 км/час или по-малко по магистрали.
Без Б-ия 🙁