Нов доклад, предоставен на „Politico“, показва, че през 2024 г. ЕС е увеличил плащанията си за закупуване на руско суров петрол от Индия, което помага за пълненето на военните каси на Москва, съобщава медията.
От януари до август ЕС е закупил гориво на стойност почти 20% повече, отколкото миналата година, от три големи индийски рафинерии, работещи с руски суров петрол, сочи анализът, изготвен от мозъчния тръст Център за изследване на демокрацията.
Макар и напълно законно, увеличението идва въпреки усилията на ЕС да наложи ценови таван от 60 долара за барел заедно със съюзниците си от Г-7 и да забрани директния внос на повечето руски петрол в блока, което показва колко пропускливи са станали тези мерки през двете години след въвеждането им.
Индия, която замени Саудитска Арабия като основен доставчик на горива за Европа за 2024 г., също е започнала да приема руски товари чрез кораби, санкционирани от ЕС, предупреждава докладът – развитие, което сега предизвиква гняв вътре в блока.
„Позволявайки на трети страни като Индия и Турция да реекспортират петролни продукти, произведени от руски петрол … ЕС предоставя на Кремъл възможността да замени загубения си пазар“ в Европа, казва Мартин Владимиров, старши анализатор в CSD, който анализира информация от няколко фирми, проследяващи митническите данни и спазването на санкциите. Той добави:
„Допълнителните приходи са в състояние да поддържат огромните разходи за военните усилия в Украйна.“
Брюксел е добре запознат с т.нар. вратичка в санкциите за рафиниране, която позволява на ЕС законно да купува горива с руски произход, стига те да са преработени в други държави. Но новите данни показват как блокът продължава да финансира Москва въпреки опитите си да ограничи приходите на Кремъл, около половината от които идват от износ на изкопаеми горива.
Допълнителните пари са добре дошли за Русия, която все повече се нуждае от средства за укрепване на бюджета си, тъй като рублата се срива, а разходите за отбрана се увеличават, като същевременно се сблъсква със забавяне на растежа и висока инфлация.
Като цяло вносът на горива от Индия в ЕС всъщност е спаднал с 9% досега през тази година в сравнение с 2023 г., докато покупките от трите основни индийски рафинерии – съоръженията на RIL Jamnagar, Vadinar и държавната New Mangalore – за които е известно, че преработват руски петрол, са нараснали със скромните 4%. Но сумата, която блокът е платил за тези покупки, е нараснала значително.
Не е възможно да се докаже по категоричен начин какво количество гориво, произведено в Русия, са продали рафинериите на ЕС. Но тъй като съоръженията разчитат в голяма степен на Москва за суров петрол – съставляващ от 30 до 70 процента от общия внос през тази година – част от него би трябвало да бъде изнесена за блока, се посочва в доклада.
Като цяло трите съоръжения са изнесли 6,7 млн. метрични тона петрол за страните от ЕС до август, твърди анализът, като са събрали 5,4 млрд. евро приходи от петрол.
В доклада се посочва, че това се дължи до голяма степен на нарастващата способност на Москва да избягва санкциите на ЕС, като разчита на нарастващ „сенчест флот“ от остаряващи танкери с неясна собственост и неизвестна застраховка, за да продава своя суров петрол.
През първите осем месеца на тази година тези танкери в сянка са доставили почти три четвърти от вноса на суров петрол в Индия от Русия, според CSD.
Междувременно Индия започва да приема и руски плавателни съдове, обект на санкциите на ЕС, се твърди в доклада, въпреки че преди това страната е отказвала танкери, обект на западни ограничения.
Един такъв кораб, Legacy, продължава да доставя суров петрол за Индия, след като през юни попадна под санкциите на ЕС. Оттогава насам корабът е доставил над 200 000 метрични тона петрол на рафинериите, включително на комплекса Jamnagar, според доклада и Kpler, платформа за суровини, която извършва проследяване на петролни танкери в реално време.
Всичко това е законно. Но за Владимиров то показва, че „ЕС трябва да забрани вноса на петролни продукти от рафинерии в трети страни … които са максимизирали покупките на руски суров петрол“, за да ги продават обратно на блока.
Брюксел трябва също така „незабавно да забрани финансовите и търговските транзакции с рафинерии“, които са поне отчасти собственост на руски фирми като „Вадинар“, добави той.
Европейската комисия, както и компаниите, които стоят зад рафинериите Джамнагар, Вадинар и Ню Мангалор, не отговориха на запитванията за коментар от страна на „POLITICO“.
Но констатациите предизвикват отпор в рамките на блока. В момента Брюксел подготвя 15-ия си пакет от санкции срещу Русия, въпреки че сред някои страни се засилва чувството за съгласие, че блокът не може да направи почти нищо, за да спре износа на Москва извън Европа.
„Приемането на санкционирани от ЕС … петролни танкери [е] неприемливо“, твърди един от дипломатите на ЕС, на когото бе предоставена анонимност, за да говори откровено.
„Но какво може да се направи по въпроса?“