„Моля всички да си запишат нещо – като не е дошъл „Фолксваген“, ще дойде някой друг. Това ще стане до 2-3 години“, заяви вицепремиерът Томислав Дончев в рамките на конференцията „Индустрия 4.0“ в Пловдив, предаде „Фокус“.
„Европейското законодателство, което трябва да е нещо прогресивно, което да помага на всички, се явява спънка. Тук имаме тема не само с Турция, ограничения, свързани с държавните помощи, правилата за обществени поръчки, това не са единствените ограничения. И тепърва това ще е основа за политически разговори“, каза Дончев.
„При преговорите с „Фолксваген“ направихме всичко, което можем дори и повече, но такива инвеститори искат много привилегии, на 100 процента изградена инфраструктура и съпътстваща такава. Всъщност такива компании очакват домакините да извършат инвестицията, а те да дойдат само с „ноухауто“ и технологията, но това могат да си го позволят големите държави“, коментира и финансовият министър Владислав Горанов. По думите му 90 процента от преговорите с гиганта са били за инфраструктура от всякакъв вид.
Натрупаният огромен опит обаче ще доведе до две три години до друга подобна инвестиция, убедени са министрите.
По-рано тази седмица германският производител на автомобили „Фолксваген“ регистрира компания в турския търговски регистър със седалище в окръг Маниса.
Като предмет на дейност на новата фирма е записано проектиране, производство и монтаж на превозни средства и компоненти за тях, продажба, износ и внос на тези продукти и всякакви други дейности, свързани с това.
Новината се появява няколко дни след информацията, че „Фолксваген“ са подложени на критика от евродепутати за избора на Турция като място за изграждане на своя нов завод. Другата опция за новата мощност беше България.
Официално решението къде ще бъде заводът не е обявено. Въпреки това почти няма съмнение, че изборът е Турция.
Първата информация, че „Фолксваген“ планира изграждане на нов завод за производство на коли „Шкода“ извън Чехия и, че сред потенциалните места са страни на изток като България, се появи във вестник „Ханделсблат“ през ноември миналата година. Впоследствие се разбра, че в него ще се правят коли от няколко марки на концерна.
Като възможни места за завода в България се споменаваха площадката на бившия металургичен комбинат „Кремиковци“ и терени в индустриална зона „Раковски“ край Пловдив.
Дни след като ясно, че „Фолксваген“ е предпочел Турция за новия си завод, българска делегация посети Центъра за научноизследователска и развойна дейност на компанията Hyundai Motor Group в Южна Корея като част от официално посещение на премиера Бойко Борисов.
Тогава министърът на икономиката Емил Караниколов съобщи, че „една от най-големите южнокорейски компании в момента проучва България и още две държави за инвестиция, като тази инвестиция е над 1.5 млрд. евро“ без да я назовава. Самият Борисов пък каза, че гарантира в България да има завод за автомобили.