Е-пазаруването може да се окаже по-вредно за околната среда, отколкото шофирането до магазина

0
120
Пратка
Снимка: Pixabay

Ако си мислите, че онлайн пазаруването е по-екологично, отколкото шофирането до магазина, помислете отново. Макар и да изглежда противоречиво, по-екологичносъобразният начин за пазаруване може да се окаже отиването до магазина, а не купуването на продукти от онлайн компании, които нямат физически локации. Това сочи ново проучване от вторник, публикувано в научния журнал на Американската Химическа Асоциация “Environmental Science & Technology“.

В изследването учените са установили, че пазаруването на ежедневни продукти като тоалетна хартия, шампоан и паста за зъби от конвенционални магазини често води до по-ниски нива на парникови газове в сравнение с покупките от компании, които оперират изцяло в интернет. Основната причина е начинът, по-който потребителите пазаруват. Масово потребителите правят множество, но дребни поръчки през интернет.

„Когато хората пазаруват от магазина, купуват множество продукти наведнъж“, отбелязва Садеш Шамохамади, докторант по Екологични науки към университета Радбънд в Холандия. Той е един от шестимата изследователи, които са работили в продължение на над година и половина върху изследването.

Честите онлайн поръчки водят до по-голямо количество опаковъчни отпадъци, като различните онлайн поръчки често идват от различни дистрибуционни центрове. Двата фактора допринасят за по-високи нива на парникови газове на единица продукт, коментира Шамохамади.

Екипът е създал модел, проследяващ движението на стоките от завода до крайния потребител.

След това изследователите са съсредоточили проучването върху последната част от търговската верига, наречена „последната мисля“. Това е разстоянието между магазина и потребителя или в случая с онлайн търговията, между дистрибуционния център, където се съхраняват стоките и потребителя.

Те анализирали въглеродните отпадъци от „последната миля“ за три от най-популярните търговски канали в Обединеното кралство  – физическите магазини, физическите магазини, предлагащи и онлайн търговия и изцяло онлайн търговците. В модела са изчислени парниковите газове, произлизащи от количеството продукти, транспорта, складирането, доставката и опаковането им.

Анализът показва, че в 63% от случаите общото количество парникови газове за единица продукт, произлизащи от конвенционалната търговия са по-високи в сравнение с тези от магазините с онлайн функционалност. Същевременно обаче в 81% от случаите конвенционалната търговия в Обединеното кралство е по-екологичносъобразна от онлайн търговията. В Съединените Американски Щати парниковите газове от пазаруването в конвенционални магазини също е изчислено, че са по-високи от колкото при магазините с онлайн функционалност и по-ниски от онлайн търговците.

„Моделът е правдоподобен за страните, където хората се придвижват основно с автомобили“, коментира Шамохамади. „В голяма степен резултатите зависят от страната и потребителското поведение“.

Wallmart срещу Amazon

Wallmart (WMT), най-крупният физически търговец в света, прилага и трите начина на търговия, обслужвайки клиенти на уебсайта си и в над 4700-те си магазина на територията на страната.

„Кой модел е най-ефективен с оглед вредните въглеродни емисии? Няма еднозначен отговор на този въпрос, защото поведението на потребителите е динамично“, коментира Wallmart през 2017 във фирмен доклад озаглавен “Вредните емисии на фона на съвременната търговия: сравнение между многоканалната, физическата и онлайн търговия“.

„Понякога потребителите прибягват до магазина, за да купят в последния момент подарък за рожден ден. Понякога се презапасяват със стоки. Понякога трябва да напазаруват спешно, а понякога отлагат с дни. По-подходящият въпрос е: Кога всеки от каналите е по-ефикасен с оглед вредните емисии“.

От Wallmart твърдят, че са провели задълбочени изследвания на вредните емисии, генерирани от всеки от каналите с цел да се ограничат негативните екологични последици. Сред мерките, които е взела компанията, са станции за зареждане на електромобили в над 100 от локациите й, както и подобряване ефикасността на доставчиците й в световен мащаб.

Amazon (AMZN), най-големият онлайн търговец в световен мащаб, коментира, че устойчивото развитие е постоянно присъстваща философия в управлението на компанията. Изпълнителният директор на компанията Джеф Безос обяви миналата година, че компанията въвежда нов план за борба с климатичните промени, който да отговаря на подписаното в Париж климатично споразумение от преди десет години. Целта на компанията е да стане климатично-неутрална до 2040.

Като част от изготвения план, компанията е поръчала 100000 електромобили, които да използва в последната фаза от доставката на продуктите до клиентите. Новите превозни средства се очаква да бъдат въведени поетапно в експлоатация от 2021. Над 10000 от тях се очаква да бъдат пуснати в движение през следващите две години, а цялата флота да бъде въведена в експлоатация през 2030, спестявайки милиони метрични тонове въглероден двуокис годишно.

Превод: Ивайло Йотов

Абониране
Известие от
guest

0 Comments
стари
нови най-гласувани
Inline Feedbacks
View all comments