Европейската комисия представи обобщение на докладите, които е получила от „Фейсбук“, „Гугъл“ и „Туитър“ за усилията им за пресичане на дезинформацията.
Комисията отбелязва, че в доклада на „Фейсбук“ са отчетени случаи на „намеса“ на държави извън ЕС. В документа не е посочен броят на фалшивите профили, закрити заради злонамерени действия, насочени срещу ЕС. Липсват данни за резултатите от предприетата проверка на разпространяваните реклами, става известно от прессъобщението на комисията.
„Гугъл“ е отчел действията за подобряване на проверката на рекламите държава по държава, но не става ясно доколко тези действия са успели да възпрепятстват разпространението на дезинформация или на подвеждаща реклама. Предстои търсачката да започне да изготвя доклад за прозрачност на политическите реклами, след като подобни реклами започнат да постъпват.
„Туитър“ засега не е осигурил данни за подобряването на проверките на рекламите. Тази платформа е отложила въвеждането на правилата за прозрачност на политическата реклама.
ЕК отбелязва, че трите дружества са сред подписалите доброволните правила за противодействие на дезинформацията. Дружествата приеха да се отчитат пред ЕК всеки месец. Комисията пояснява, че усилията са свързани с предстоящите през май избори за евродепутати, както и че в края на годината ще представи оценка на въздействието от предприетите стъпки. Комисията си запазва правото да въведе законодателни мерки, ако доброволните правила се окажат недостатъчни.
„Онлайн платформите, които подписаха Кодекса за дейността, провеждат своите
политики в Европа, за да подкрепят честността на изборите. Това включва по-
добра проверка на публикуването на реклама, инструменти за прозрачност на
политическото рекламиране и мерки за идентифициране и блокиране на
неавтентично поведение при техните услуги.
Трябва обаче да видим повече напредък по ангажиментите, поети от онлайн
платформите, за борба с дезинформацията. Платформите не са предоставили
достатъчно данни, показващи, че новите политики и инструменти се разполагат
по един навременен начин и с достатъчно ресурси във всички държави членки на
ЕС. Докладите предоставят прекалено малко информация за резултатите
понастоящем от мерките, които вече са взети. Накрая, платформите не са успелида идентифицирам специфични показатели, което би направило възможно
проследяването и измерването на напредъка в ЕС. Качеството на предоставената
информация варира от един подписал Кодекса до друг, в зависимост от сферата
на ангажимент, покрита от всеки доклад. Това ясно показва, че има марж за
подобряване от страна на всички подписали.
Избирателните кампании преди европейските избори ще започнат сериозно през
март. Насърчаваме платформите да ускорят своите усилия, защото сме
разтревожени от ситуацията. Призоваваме „Фейсбук“, „Гугъл“ и „Туитър“ да направят
повече във всички държави членки, за да се помогне с гарантиране честността на
изборите за Европейски парламент през май 2019 г.
Също така насърчаваме платформите да засилят своето сътрудничество в
проверителите на факти и академичните изследователи, за да засичат кампании
по дезинформация и за да правят съдържанието от проверени факти по-видимо и
широкоразпространено„, се казва в общо изявление на зам.-председателя за единния цифров пазар Андрус Ансип, комисаря за правосъдие, потребители и равенство
на половете Вера Йоурова, комисаря за Съюза на сигурност Джулиан Кинг и
комисаря за цифровата икономика и общество Мария Габриел