Европейският съюз е изправен пред риск от по-нататъшно ограничаване на доставките на газ от Русия поради използването от страна на Кремъл на износа на газ като оръжие, като почти половината от нашите държави членки вече са засегнати от намалените доставки, съобщиха то ведомството на Европейската комисия. Предприемането на действия сега може да намали както риска, така и разходите за Европа, в случай на по-нататъшно ограничаване или пълно спиране на доставките, като се укрепи европейската енергийна устойчивост.
Ето защо днес Комисията предлага нов законодателен инструмент и европейски план за намаляване на търсенето на газ, за да се намали потреблението на газ в Европа с 15% до следващата пролет. Всички потребители, публични администрации, домакинства, собственици на обществени сгради, доставчици на електроенергия и отрасли могат и следва да предприемат мерки за икономии на газ. Комисията също така ще ускори работата по диверсификацията на доставките, включително съвместно закупуване на газ, за да се укрепи възможността ЕС да се снабдява чрез алтернативни доставки на газ.
Комисията предлага нов регламент на Съвета относно мерки за координирано намаляване на търсенето на газ въз основа на член 122 от Договора. С новия регламент ще се определи цел за всички държави членки да намалят търсенето на газ с 15% между 1 август 2022 година и 31 март 2023. Новият регламент също така ще даде на Комисията възможността да обявява, след консултация с държавите членки, състояние на тревога в Съюза относно сигурността на доставките и да налага задължително намаляване на търсенето на газ за всички държави членки.
Състоянието на тревога в Съюза може да се обявява, когато има съществен риск от сериозен недостиг на газ или извънредно високо търсене на газ. Държавите членки следва да актуализират националните си планове за действие при извънредни ситуации до края на септември, за да покажат как смятат да изпълнят целта за намаляване, и следва да докладват на Комисията относно напредъка си на всеки два месеца. От държавите членки, които са заявили солидарни доставки на газ, ще се изисква да демонстрират мерките, които са предприели за намаляване на търсенето на национално равнище.
За да помогне на държавите членки да постигнат необходимото намаляване на търсенето, Комисията също прие европейски план за намаляване на търсенето на газ, в който се определят мерките, принципите и критериите за координирано намаляване на търсенето. Планът е съсредоточен върху замяната на газ с други горива и общите икономии на енергия във всички сектори. Той има за цел да гарантира доставките за домакинствата и основните потребители като болниците, но също така и за промишлените отрасли, които са от решаващо значение за предоставянето на основни продукти и услуги на икономиката, както и за веригите на доставки в ЕС и конкурентоспособността. Планът предоставя насоки за държавите членки, които да се вземат предвид при планиране на ограниченията.
Чрез заместването на газа с други горива и пестенето на енергия това лято може да се запази повече газ за зимата. Като се действа сега ще се намали отрицателният ефект върху БВП, като се избегнат непланираните действия при кризисна ситуация по-късно. Ранните стъпки ще позволят също усилията да се разпределят във времето, да се успокоят опасенията на пазара и колебанията на цените и да се позволи по-добро проектиране на целеви разходноефективни мерки в защита на промишлеността. Планът за намаляване на търсенето на газ, предложен от Комисията, се основава на консултации с държавите членки и промишлеността. Наличен е широк набор от мерки за ограничаване на търсенето на газ. Преди обмисляне на ограничения държавите членки следва да изчерпят всички възможности за заместване на горивата, незадължителните схеми за икономии и алтернативните енергийни източници.
Когато е възможно, следва да се даде приоритет на преминаването към възобновяеми енергийни източници или по-чисти варианти с по-нисък въглероден интензитет или по-малко замърсяване. Преминаването към въглища, нефт или ядрена енергия обаче може да е необходима временна мярка, стига да не се изпадне в дългосрочна въглеродна зависимост. Пазарните мерки могат да смекчат рисковете за обществото и икономиката. Например държавите членки биха могли да стартират търгове или тръжни системи, за да стимулират намаляването на енергопотреблението от страна на промишлеността.
Държавите членки могат да предложат подкрепа в съответствие с изменението на временната рамка за държавна помощ при кризи, прието днес от Комисията. Друг важен стълб на икономиите на енергия е намаляването на отоплението и охлаждането. Комисията призовава всички държави членки да стартират кампании за повишаване на обществената осведоменост за насърчаване на намаляването на отоплението и охлаждането в голям мащаб и да приложат Съобщението за енергоспестяване в ЕС, което съдържа много варианти за краткосрочни икономии. За да дадат пример, държавите членки биха могли да въведат целево намаляване на отоплението и охлаждането в сградите, управлявани от публични органи.
Планът за намаляване на търсенето също ще помогне на държавите членки да идентифицират и приоритизират, в рамките на своите „незащитени“ групи потребители, най-критичните потребители или инсталации въз основа на общи икономически съображения и следните критерии:
– Обществена критичност — сектори като здравеопазване, храни, безопасност, сигурност, рафинерии и отбрана, както и предоставяне на услуги в областта на околната среда;
– Трансгранични вериги на доставки — сектори или отрасли, предоставящи стоки и услуги, които са от решаващо значение за гладкото функциониране на веригите на доставки в ЕС;
– Щети, нанесени на инсталациите — да е възможно възобновяване на производството без значителни закъснения, ремонти, регулаторно одобрение и разходи;
– Възможности за намаляване на газа и заместване на продукти /компоненти — степента, до която промишлените отрасли могат да преминат към вносни компоненти/ продукти, и степента, до която търсенето на продукти или компоненти може да бъде задоволено чрез внос.