Пилотите и членовете на изпитателния екипаж от Федералната авиационна администрация на САЩ и „Boeing“ са планирани тридневна тестова кампания за сертифициране на „737 MAX“, която започна днес, съобщиха за „Reuters“ източници, запознати с въпроса.
Настоящите тестове са много важен момент в най-лошата корпоративна криза на „Boeing“ досега, причинена от пандемията на COVID-19, която намали търсенето на въздушните транспортни услуги. Заземяването на бързопродаващия се „Boeing 737 MAX“ причини тежки щети през март 2019 г. след като в рамките на пет месеца причини смъртта на 346 души в Етиопия и Индонезия, което доведе до съдебни дела и разследвания от Конгреса и Министерството на правосъдието, като това на свой ред доведе до значително орязване на финансирането на „Boeing“.
От Федералната авиационна администрация заявиха пред американските депутати в неделя, че бордът на агенцията е завършил прегледа за оценката на системата за безопасност на „Boeing за 737 MAX“, който е нужен преди започване на изпитателните полети. След брифинг преди полета, който ще продължи няколко часа, екипажът ще се качи на борда на „737 MAX 7“, оборудван с тестова екипировка, като операцията ще се проведе близо до Сиатъл, обясни един от членовете.
Екипажът трябва да изпълни предварително зададен маршрут, като стръмни завои и още по-екстремни маневри, главно над щата Вашингтон. Планът за полетите, които ще продължат три дни включва приземявания с докосване и кацане на летището в източната част на Вашингтон над езерото Мозес и пътеката над бреговата ивица на Тихия океан, като полетът и времето ще бъдат коригирани, според метеорологичните и други фактори, твърдят още експертите.
Предвидено е пилотите умишлено да задействат препрограмирания софтуер, който задържа самолета във въздуха и възпрепятства спирането на двигателя, известен като „MCAS“, който е предназначен за извънредни ситуации.
От „Boeing“ отказаха коментар. В имейла на Федералната авиационна администрация се казва, че тестването ще продължи няколко дни и ще включва широк спектър от маневри на полета и аварийни процедури, за да може да се прецени дали промените в машината съответстват на стандартите за сертифициране.
Членовете на контролния орган добавиха, че все още не е взето решение дали самолетът ще бъде пуснат в експлоатация, тъй като има редица допълнителни стъпки, преди това да се случи. Строгите стандарти на настоящата тестовата кампания надхвърлят предишните тестови полети на „Boeing“, завършени за няколко часа в рамките на един ден, твърдят източници от бранша.
Тестовете имат за цел да гарантират ефективността на нови защитни функции. Софтуерът „MCAS“, е достатъчно здрав, за да предотврати познатия за пилотите сценарий, при който се случиха две самолетни катастрофи, поради това, че същият този механизъм е създал проблем.
Подготовката за полетите се е състояла от стотици часове, прекарани в полетен симулатор на съоръжението „737 MAX“ в Рентън, Вашингтон и стотици часове във въздуха на същия този тестов самолет без членове на екипажа на борда. След приключване на полетите служителите на Федералната авиационна администрация във Вашингтон и района на Сиатъл ще анализират цифровите данни и документите за изпитателните полети, за да оценят летателната годност на самолета.
Вероятно седмици по-късно, след като данните са анализирани и са пуснати протоколи за обучение, администраторът на контролния орган – Стив Диксън, бивш пилот на изтребител „F-15″, който обеща, че „737 MAX“ няма да бъде одобрен, докато той лично не се подпише на заповедта, ще се качи на борда на този самолет, за да направи своите оценки, информираха източниците.
Ако всичко върви добре, Федералната авиационна администрация ще трябва да одобри нови процедури за обучение на пилоти, наред с други процедури за преглед, но пускането на самолета в експлоатация ще може да се случи най-рано през септември. Това означава, че самолетът е на път да възобнови функциите си в САЩ преди края на годината, въпреки че процесът е възпрепятстван от закъснения, които се проточиха повече от година.
Контролните органи в Европа и Канада, които работят в тясно сътрудничество с Федералната авиационна администрация на САЩ, също ще извършват свои собствени оценки и ще посочат опасенията си. Те имат право да изискват допълнителни промени, след като „737 MAX“ бъде одобрен за връщане върне в експлоатация.
„Това е нова територия.“, твърди един от източниците на информация в бранша, който има познания за предишните тестове на „Boeing“. „Има много повече сътрудничество между регулаторите и със сигурност много повече натиск и обществено внимание.“