„Много често се случва да влизам в класни стаи, в които няма кислород, въздухът е застоял, температурите са много високи, а съответно нивото на концентрация у децата е ниско. В такива случаи задължение на учителя е да отвори прозореца, за да може стаята да се проветри.“
Това заяви пред „Bulgaria ON AIR“ Христо Бонев от „Технократи“, който е един от инициаторите на кампанията „Знаеш ли какво дишаш?“.
Според него, когато температурата в класната стая е 24-26 градуса, а навън е близка или под нулата, това може да доведе до здравословни проблеми у децата и също така влияе негативно на тяхната концентрация. Според него учениците в България често се оплакват, че на 20-21 градуса им е студено, но всъщност това е въпрос на грешно изградени навици, защото това е една много нормална температура.
Думите му бяха подкрепени и от доц. Димитър Гугутков, лекар и директор на МБАЛ „Доверие“, според когото твърде отоплените помещения не са полезни за децата.
„Има една стара поговорка в медицината, според която децата трябва да бъдат облечени с една дреха по-малко от нас възрастните. Все пак те изразходват много повече енергия, а прегряването може да бъде проблем, защото има риск да се изпотят, след което да се преохладят рязко и да имат проблеми с имунната система“, заяви той.
По думите му липсата на кислород и наличието на фини прахови частици във въздуха е другият основен проблем, който води до редица проблеми с горните и долните дихателни пътища, както и да причини някои алергични заболявания. При децата това е много по-силно изявено, тъй като имунната система при тях не е толкова добре развита и има много по-ниски защитни възможности.
„Определено проблемът при децата става все по-сериозен. Мерките, които ние можем да вземем, са да лекуваме последствията, но причините за тези заболявания трябва да бъдат превантирани на по-високо ниво“, призова доц. Гугутков.
За тази цел в някои класни стаи в страната вече са поставени устройства, които отчитат въглеродния диоксид, влажността, замърсяването и температурата. При отклонения те сигнализират, а учителят е този, който трябва да вземе решение дали да отвори прозореца, за да влезе чист въздух.